Ruotsin ilmoitetun terroriuhasta käydyssä keskustelussa ruotsinlaivojen on epäilty olevan mahdollinen terrori-iskun kohde. Laivavarustamoilla ei kuitenkaan ole tarvetta ajaa läpivalaisulaitteita tai laajempia turvallisuustarkastuksia satamiin.
Varustamoyhtiö Tallink Silja pitää esimerkiksi ajatusta matkatavaroiden läpivalaisusta varsin järeänä ehdotuksena.
– Laivojen kääntöajatkaan eivät pystyisi kaikkien matkustajien tarkastamiseen. Meillä on erilainen tilanne kuin lentokentällä, sillä yhteen lentokoneeseen ei mahdu tuhatta matkustajaa, kertoo viestintäjohtaja Marika Nöjd Tallink Siljalta.
Yhteistyö viranomaisten kanssa tiivistä
Viking Linen viestinnästä kerrotaan, että varustamot tekevät tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Viranomaiset arvioivat turvallisuustilannetta ja tekevät tarvittavia turvatoimia, kuten pistokokeina suoritettuja laukkujen ja henkilöllisyystodistusten tarkistuksia.
– Henkilöllisyystodistuksia tarkastetaan aika usein, mistä tulee valituksiakin, kertoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.
Hän muistuttaa, että turvallisuuden eteen tehdään paljon työtä, joka ei näy ulospäin. Monia turvallisuusasioita ei luonnollisesti haluta myöskään kertoa ulkopuolisille.
Aihetta käsiteltiin myös eilisillan tv-lähetyksissä. Katso uutisjuttu:
1:22
Ei merkkejä turvatason nostosta
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta kerrotaan, että ulkomaanliikenteessä toimivilla satamilla ja aluksilla on nykyään käytössä kansainvälinen ISPS-säännöstö (International Ship and Port Facility Security Code).
Nopeasti Yhdysvaltojen WTC-iskujen jälkeen voimaan tullut järjestelmä pitää sisällään kolme tasoa: normaalitason sekä kaksi korkeampaa turvatasoa. Turvatason nosto tarkoittaa parempia tarkastuksia ja kontrollia, ja korkeimmalla tasolla liikenne lähes pysähtyy.
Jos turvallisuustoimia halutaan kiristää turvallisuusuhkan vuoksi, on käytännön toimet satamissa ja aluksissa mietitty järjestelmän ansiosta valmiiksi. Suomessa päätöksen tason nostamisesta tekee poliisi tiedustelun ja turvatilanteen arvioinnin peruteella. Tällä hetkellä kaikki Suomen satamat ovat turvatasolla yksi.
Kehityspäällikkö Henri Wallenius Trafista kertoo, ettei ole mitään merkkejä aikeesta nostaa turvatasoa. Myöskään Ruotsi ei ole nostanut turvatasoa.
– Suomalaisissa satamissa tai aluksissa ei ole koskaan turvatasoa nostettu ykkösen yläpuolelle, Wallenius kertoo.