Asiantuntijat ehdottavat lukiolle maanlaajuisia matematiikankokeita kolmannen luokan päätteeksi. Asia nousi esiin, kun Kansallisen koulutuksen arviointikeskus kertoi toissapäivänä, että lukioiden matematiikan päättöarvosanat eivät ole vertailukelpoisia.
Vaativan lukion arvosanan 5 saanut opiskelija voi olla osaamiseltaan samalla tasolla kuin arvosanan 9 saanut opiskelija jossain toisessa lukiossa.
Nykyään jatko-opintoihin ei enää tarkastella lukion päättötodistuksen arvosanoja ammattikoulutuksessakaan. Arvosanojen taakse kätkeytyvä osaamisen eriarvoisuus vaikuttaa kuitenkin opiskelijoiden uravalintoihin. Koulutuksen arviointikeskuksen tutkija Sirkku Kupiainen Helsingin yliopistosta sanoo, että vaikutus on psyykkinen.
– Kyse on usein oppilaista, jotka ovat olleet ysillä luokkansa parhaita matematiikassa. He tulevat lukioon pitkään matematiikkaan, missä ovat muutkin parhaat. Sitten onkin yllättäen se, että he saavat elämänsä ensimmäisen vitosen tai kutosen. Sillä on psykologisesti hirveen vahva merkitys siihen, että luottaako omaan osaamiseensa.
Kupiaisen mukaan pois haasteista kääntymisen trendi näkyy nimen omaan tyttöjen kohdalla. Tytöt pärjäävät keskimäärin koulussa poikia paremmin. Kuitenkin tytöistä vain yksi kolmesta ottaa pitkän matematiikan. Sama luku pojilla on kaksi kolmesta.
Kupiainen muistuttaa, että matematiikka tieteenalana kehittää esimerkiksi ajattelua eri tavoin kuin monet muut kouluaineet. Matikan poisjättämisellä voi olla tutkijan mielestä, varsinkin tyttöjen ja naisten kohdalla, isojakin vaikutuksia tulevaisuuteen.
– Tuntuu, että niin kauan, kun tytöt kaihtaa pitkää matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, voi olla turha valittaa lasikatosta työelämässä. Iso osa hyväpalkkaisista, tärkeistä asemista on aloilla ja toimintalinjoilla, missä näillä taidoilla on käyttöä ja arvoa.
Tutkijan mielestä on myös huolestuttavaa se, että yliopistoon tulee suuri määrä opiskelijoita, jotka eivät ole kirjoittaneet matematiikkaa. Eivät siis ole joutuneet näyttämään matemaattista osaamistaan peruskoulun jälkeen.