Helsingissä sijaitsevan Apollon yhteiskoulun rehtori myöntää, että osa ylioppilaskokeiden arvosanoista oli tänä vuonna muihin vertailtaessa huonoja.
– Olemme olleet huonoja, kun vertaillaan puhtaasti ylioppilastutkintokokeissa saatuja arvosanoja. Missään muussa me emme ole olleet huonoja, rehtori Mirva Lindström puolustautuu iloisesti.
Lidströmin mielestä syy huonoon tulokseen on sisääntulokeskiarvojen keskiarvo.
– Tutkimustenkin mukaan keskiarvo vaikuttaa hyvin paljon siihen, millaisia ylioppilaskokeiden arvosanat tulevat olemaan.
Apolloon on rehtorin mukaan päässyt vuosikausia noin seitsemän keskiarvolla.
– Meidän tilanteesta tekee alhaisen keskiarvon lukioihin verrattuna erilaisen se seikka, että iso osa on tullut sisälle lähelle seiskan keskiarvolla. Eli lähtötaso on ollut suurella osalla joukkoa keskiarvolla mitattuna hyvin alhainen, Lindström kertoo.
Apollossa opiskelee rehtorin mukaan paljon nuoria, joilla ei lähtökohtaisesti ole tavoitteena valmistua kolmessa vuodessa. He ovat saattaneet osallistua nyt kirjoituksiin harjoitusmielessä ja korottavat tuloksiaan syksyllä. Apollossa opiskelee normaalia enemmän tuen tarpeessa olevia nuoria.
– Esimerkiksi vieraskielisyys saattaa tehdä opiskelusta hieman haastavampaa. Tämä saattaa näkyä myös tuloksissa. Vieraskielisyys vaikuttaa monissa eri oppiaineissa, jopa matematiikassa, Lindström avaa.
Rehtori Mirva Lindströmin mielestä Apollossa on tarvetta kohentaa ylioppilaskokeiden tuloksia jatkossa.
– Arvostan sitä työtä, mitä meillä tehdään, mutta totta kai tuloksia pitää pyrkiä parantamaan moninaisilla keinoilla. Meidän täytyy jatkossakin kehittää ohjausta ja tarjota tukea heikoimmille.
– Jos lukioajan tavoitteena on lukiosta suoriutuminen, jatko-opintoihin pääseminen ja hyvien eväiden saaminen elämään, niin kyllä meidän lukiolaiset ovat kuitenkin hyvin sijoittuneet jatko-opintoihin. Esimerkiksi meidän maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat sijoittuneet elämään ja yhteiskuntaan hienosti, Lindström kertoo.
Rehtorin mukaan Apollossa opiskelee kaikin puolin mahtavia opiskelijoita.
– Meillä on erittäin hyvinvoiva kouluyhteisö, jos mitataan hyvinvoinnin ja osallisuuden mittareilla. Meillä on esimerkiksi aivan huippuaktiivista oppilaskuntatoimintaa. Kyllä meiltä valtavan hyvät eväät saa elämään, Lindström hehkuttaa.