Nokia ilmoitti tänään palaavansa tuotemerkkinä matkapuhelinmarkkinoille, kun uusi suomalainen yhtiö HMD alkaa myymään puhelimia ja laitteita Nokia-nimellä. Tutkijatohtorin mukaan kyseessä on Nokian kannalta täysin riskitön bisnes.
Nokia ilmoitti tänään yllättäen palaavansa tuotemerkkinä matkapuhelinmarkkinoille. Aalto-yliopiston ja ETLA:n tutkijatohtori Timo Seppälä pitää Nokian tuotemerkkikauppaa vain osin yllätyksellisenä.
– Yllätyksellisyys tuli siitä, että Nokia myi tuotemerkkioikeutensa 10 vuodeksi yhdelle yritykselle. Toisaalta taas kauppa ei ollut yllätys, sillä Nokian lisensointiyksikön tehtävä on nimenomaan myydä tuotemerkkejä ja patentteja, Seppälä sanoi Seitsemän uutisissa.
Nokian brändin Seppälä kuvaa olevan suomalaisille merkityksellisempi kuin mikä nimen vetovoima on maailmanlaajuisesti. Kilpailu tulee olemaan tiukkaa.
– Markkinoilla tulee olemaan kova kilpailu, sillä Android-brändejä yli sata. Nokialle tulee olemaan vaikea löytää oma markkinakolonsa.
Nokia ei omista eikä rahoita uutta yhtiötä, mutta saa siltä rojalteja tuotemerkkinsä käytöstä. Tämä on Seppälän mukaan yhtiölle täysin riskitön bisnes.
– Rojaltien suuruudessa puhutaan muutamista euroista per myyty puhelin tai laite. Nokia ei sitoudu millään lailla kauppaan, eli se ei voi kun voittaa tässä, jos kännykät ja tabletit menevät kaupaksi.