Tunnetusti uusi auto ei ole kovin hyvä sijoitus. Uuden auton arvo saattaa tippua kymmeniä prosentteja ensimmäisten omistusvuosien aikana. Nyt yhdysvaltalainen tutkimusyhtiö on julkaissut uusimmat listauksensa parhaiten arvonsa säilyttävistä automerkeistä.
Kelley Blue Book (KBB) -tutkimuslaitos on tutkinut autojen hintoja ja jälleenmyyntiarvojen kehittymistä jo vuodesta 1926. Taho on palkinnut parhaiten arvonsa säilyttäneet merkit neljätoista kertaa.
Tänä vuonna parhaan brändin arvonimen saavutti jo toisena vuotena peräkkäin Subaru. KBB:n tutkimuksessa verrataan uusien autojen hintoja viisi vuotta käytössä olleisiin vastaaviin malleihin. Tällä tavalla tarkasteltuna Subarut säilyttävät erinomaisesti arvonsa.
- Subarun erinomainen jälleenmyyntiarvo on verrannollinen Subarun muihin palkittuihin ominaisuuksiin, kuten turvallisuuteen, luotettavuuteen ja kestävyyteen, kommentoi tyytyväisenä Subaru Nordic Ab:n myyntijohtaja Satu Salomaa.
Toisen pääkategorian eli parhaan luksus-brändin voitto menee niin ikään Japaniin. Erittäin arvostettuun asemaan Yhdysvalloissa noussut Lexus on ollut usein laatutilastojen kärjessä, ja nyt julkaistun tutkimuksen perusteella merkki säilyttää myös arvonsa hyvin.
Koko englanninkielisen tutkimuksen voit lukea alta löytyvästä linkistä
2016 Best Resale Value Awards
Edit: Tutkimuslaitoksen lyhenne korjattu 13.1. klo 17.42