Saksalaiset premiumit on syrjäytetty: Tällä automerkillä on paras maine Suomessa – asiakkaatkin kaikkein uskollisimpia

Markkinatutkimusyritys Kantarin tuoreimmassa selvityksessä hyvämaineisimpien automerkkien listan kärkipaikkaa pitää japanilainen kansanauto.

Mercedes-Benz on ollut perinteisesti maineeltaan paras automerkki Suomessa, mutta nyt ykkössija on vaihtunut. Markkinatutkimusyritys Kantarin selvityksen mukaan japanilainen Toyota on pudottanut saksalaisen Mercedeksen kakkoseksi.

Mercedeksen kannoilla ovat Audi ja BMW tasapisteillä, viidenneksi sijoittuu Volvo, kun tarkastellaan 15 myydyimmän automerkin sijoitusta.

Suomalaisten näkemykset Toyotan laadusta, tuotteista ja palveluista olivat selvityksessä huippuluokkaa. Näissä kategorioissa myös saksalaiset premiummerkit olivat vahvoja. Nyt Toyotan nosti ykköseksi se, että merkki on alkanut puhutella suomalaisia entistä enemmän myös tunnepuolella.

Kantar Automotiven mukaan suomalaiset arvostavat turvallista, luotettavaa ja ympäri vuoden käyttövarmaa autoa. Myös taloudelliset seikat, kuten oletukset hinta-laatusuhteesta ja jälleenmyyntiarvosta, ovat merkittäviä. Tosin erot automerkkien välillä ovat suuria.

Kantar on tutkinut suomalaisten suhtautumista autobrändeihin vuosittain vuodesta 2013. Uusin tutkimus toteutettiin kesällä 2019 internetkyselynä. Vastaajina oli 2 119 aktiivi-ikäistä suomalaista.

Automerkkikohtainen tutkimus tarjoaa tietoa esimerkiksi siitä kuinka vahva automerkin asema on ja mikä sen asema on verrattuna kilpailijoihin.

15 myydyimmän automerkin tulos, indeksiluku

  1. Toyota – 88
  2. Mercedes-Benz – 85
  3. Audi – 78
  4. BMW – 78
  5. Volvo – 74
  6. Skoda – 68
  7. Volkswagen – 66
  8. Kia – 62
  9. Ford – 59
  10. Nissan – 55
  11. Hyundai – 54
  12. Opel – 47
  13. Peugeot – 46
  14. Seat – 39
  15. Renault – 30

Autobrändeihin suhtautumista selvittävä tutkimus ei kerro automerkkien laadusta, ominaisuuksista tai asiakkaiden tyytyväisyydestä, huomautetaan Kantarista.

Toyota on tätä nykyä Suomen eniten ensirekisteröity automerkki. Sillä on myös merkkiuskollisimmat asiakkaat jo neljänä vuotena peräkkäin, kertoo puolestaan Bisnoden tekemä ja Kauppalehden tammikuussa uutisoima selvitys.

Lue myös:

    Uusimmat