Tyttöjen ja poikien koulumenestyksessä on suuria eroja, osoittaa tänään julkaistu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Nuorisotutkimusverkoston tutkimus.
Tyttöjen peruskoulun päättötodistuksen arvosanat ovat huomattavasti parempia kuin pojilla. Vähintään keskiarvon 9 sai 16 prosenttia tytöistä, mutta alle 5 prosenttia pojista. Arvosanalla 8 alkavan keskiarvon sai yli 40 prosenttia tytöistä ja alle 28 prosenttia pojista.
Tutkimuksen mukaan koulumenestys vaikuttaa paljon nuorten valikoitumiseen jatko-opintoihin ja sitä kautta työelämään ja toimeentuloon.
Psyykkisiä ongelmia joka kolmannella
Tutkimuksessa seurattiin kaikkia noin 60 000:ta Suomessa vuonna 1987 syntynyttä lasta sikiöajasta vuoteen 2012 saakka. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun saatavilla on tietoa koko ikäluokan koulutuksesta, työelämään siirtymisestä ja siitä, kuinka lapsuudenaikaiset olosuhteet ovat niihin vaikuttaneet.
Noin joka seitsemäs ikäluokasta ei ollut suorittanut peruskoulun jälkeen mitään tutkintoa yhdeksän vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen.
Lähes kolmannes on joutunut turvautumaan jossakin vaiheessa toimeentulotukeen. Joka kolmas on myös saanut joko psykiatrisen diagnoosin tai ostanut psyykenlääkkeitä.
Tutkimuksen mukaan suurin osa ikäluokan nuorista aikuisista voi kuitenkin hyvin ja heidän siirtymisensä aikuisuuteen on sujunut ilman suuria ongelmia.
Vanhempien koulutus periytyy voimakkaasti
Lasten ja nuorten hyvinvointi eroaa voimakkaasti vanhempien koulutuksen ja taloudellisen tilanteen mukaan. Vanhempien lyhyt koulutus ja alhainen sosioekonominen asema lisäävät esimerkiksi lasten psykiatrisen erikoissairaanhoidon käyttöä, tutkimuksesta selviää.
Taloudelliset hankaluudet näkyvät nuorten elämässä esimerkiksi hoitoa vaativina mielenterveyden ongelmina ja heikompina kouluarvosanoina.
Vanhempien koulutus myös periytyy voimakkaasti. Kouluttamattomien vanhempien lapsista noin 21 prosentilla oli lukio- tai korkeakoulututkinto. Korkeasti koulutettujen lapsista vastaava luku oli noin 74 prosenttia.