Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee käyttämään tunnettujen tuulilasinvalmistajien laseja, joita myös autotehtaat käyttävät.
Uuden tuulilasin on ominaisuuksiltaan oltava vastaava kuin alkuperäinen. Jos autossa on sadetunnistin tai tutka- tai kamerajärjestelmä, on ne huomioitava myös uutta lasia hankittaessa.
– Uudessakin lasissa pitää olla kiinnityspaikka sadetunnistimelle sekä oikeanlaiset ”aukot” mahdollisille tutkille ja kameroille, Vesalainen muistuttaa.
Vääränlainen tuulilasi saattaa aiheuttaa vakavia häiriöitä tuulilasinpyyhkijöiden tai erilaisten tutka- tai kamerajärjestelmien toimintaan.
Tuulilasinkorjausten hinnat vaihtelevat pääsääntöisesti 45-70 euron välillä. Myös tuulilasin hinnat vaihtelevat. Vanhempaan autoon tuulilasin saattaa saada 250 eurolla, kun taas uudempaan se saattaa maksaa pitkälti toista tuhatta – ellei enemmänkin.
Uudempien autojen tuulilasit ovat suurempia ja lasin alta löytyy erilaisia kameroita ja tunnistimia, jotka asettavat enemmän vaatimuksia lasille ja asennustyölle. Uudemmat lasit kiinnitetään autoon liimalla, kun aiemmin ne olivat kiinni tiivisteen avulla. Näistä seikoista muodostuu laaja hintaskaala.