Formula ykkösten aika-ajouudistus ei saanut kannatusta pannukakuksi lässähtäneen Australian aika-ajon jälkeen.
Uudessa formaatissa kuljettajia pudotetaan yksi toisensa jälkeen tietyin aikavälein. Lauantaisen aika-ajon päätösosio ei kuitenkaan huipentunut tiukkaan taisteluun vaan siitä tuli varsinainen antikliimaksi.
MAINOS
Australian GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Australian GP klo 6.55
Ennakkolähetys alkaa jo kello 05.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Päätösosion kahdeksasta kuljettajasta peräti kuusi päätti urakkansa ensimmäisen aikakierroksen jälkeen. Viimeisten minuuttien aikana vain Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg kävivät radalla.
- Meidän pitäisi pyytää anteeksi faneilta. Emme järjestäneet heille show'ta tänään, ja se on harmi. Se ei ole hyvä juttu, että aika-ajo on ohi, vaikka viisi minuuttia on jäljellä. Kuljettajien ja autojen pitäisi olla radalla taistelemassa paalupaikasta viimeisille sekunneille saakka, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner totesi.
Mercedes-pomot Niki Lauda ja Toto Wolff antoivat tylyn tuomion uudistetulle järjestelmälle.
- Tämä on suurinta roskaa, mitä olen koskaan nähnyt. En edes ollut varma, pitäisikö minun onnitella Totoa tai kuljettajiamme eturivin paikoista. Meidän pitää kutsua koolle tallipäälliköiden kokous ja pyytää FIA:a muuttamaan formaattia välittömästi, Lauda vaati.
Wolff oli samoilla linjoilla.
- Olen viimeinen ihminen, joka sanoo, että meidän pitää lytätä lajiamme. Mutta kun todisteet ovat silmien edessä, niitä ei voi poissulkea eikä kieltää todellisuutta.
- Tämä uusi formaatti on roskaa - se on liian monimutkainen seurata, ja loppu on täysi suutari, kun kukaan ei aja.
Syynä Ecclestonen ehdotus?
Laudan mukaan uuteen formaattiin oli syynä F1-moguli Bernie Ecclestonen ehdotus käännetystä lähtöjärjestyksestä. F1-pomot halusivat estää Ecclestonen idean, ja pitkän vatvomisen jälkeen päättäjät päätyivät Melbournessa nähtyyn järjestelmään.
- Aloitimme kokouksen ja Bernie nousi ylös ja sanoi, että "meidän pitää tehdä aika-ajosta jännittävämpi, joten aika-ajon ykkösen pitää startata kymmenennestä ruudusta ja aika-ajon kymmenennen paalulta". Niin tämä sai alkunsa, Lauda selvitti.
- Sen jälkeen (F1-kilpailujohtaja) Charlie Whiting nosti esiin tämän uuden systeemin. Jotta pääsimme pois ongelmasta (Ecclestonen ehdotuksesta), meidät johdatettiin tähän suureen virheeseen, sanoi Lauda, joka leimasi uuden formaatin "F1-historian huonoimmaksi päätökseksi".
Lähteet: Motorsport.com, Autosport.com
Äänestys