Suomessa työskenteleviä maahanmuuttajia askarruttavat samat asiat kuin suomalaisiakin työntekijöitä, SAK:n asiantuntija kertoo. Työsuhteiden ehdot ja irtisanomiset, siinä kaksi suurinta.
SAK avasi maaliskuussa neuvontapalvelun, josta maahanmuuttajat voivat ilmaiseksi kysyä työsuhteisiin liittyä asioita.
Puheluita on tullut tähän mennessä noin sata. Soittajia askarruttavat työehtojen perusasiat, asiantuntija Anna-Liisa Häkkinen SAK:n töissä Suomessa -projektista kertoo.
– Kysymykset ovat aika samanlaisia kuin suomalaisilla. Ne koskevat pääasiassa palkkaa, työaikoja ja lomia. Meille on tullut myös kysymyksiä työsuhteen päättymiseen liittyvistä tilanteista.
Työntekijöiden kertomusten perusteella suurimmat ongelmat ovat liittyneet palkanmaksuun.
– On oltu määräaikaisessa työsuhteessa ja loppupalkkaa ei ole maksettu. Sitten tilanteessa on ollut erimielisyyksiä työntekijän ja työnantajan välillä.
Häkkinen korostaa, että SAK:n neuvontapalvelu kuulee vain työntekijän version tapahtumista.
Sopimusten kanssa pulmia
Yksi suuri ongelma on ollut myös se, että monet maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset työntekijät eivät ole tehneet kirjallista työsopimusta, Häkkinen kertoo. Kun sopimusta ei ole paperilla, on vaikea osoittaa, mitä työsuhteesta on sovittu.
SAK ei lähde viemään mahdollisia ongelmatapauksia oikeuteen vaan neuvontapalvelun tarkoitus on nimenomaan tarjota tietoa työsuhteiden ehdoista. Palvelua on saatavilla suomeksi ja englanniksi.
Yksi maahanmuuttajien kohtaama ongelma liittyy kieleen. Kaikki eivät välttämättä osaa suomea hyvin tai lainkaan. Silloin on hankala tulkita suomenkielisiä työsopimuksia ja tietää, mitä velvollisuuksia ja oikeuksia työntekijällä on.