Työpaikan yleisimmät ongelmat – ja miten ratkoa ne!

Shutterstock
ShutterstockMTV/Shutterstock,2010
Julkaistu 03.08.2010 09:45

Työkaveri sai ylennyksen, ja kaiken lisäksi hän on ärsyttävä. Mitä asialle voisi tehdä? Lue vinkit alta!

Työpaikan suurilta tuntuvat vaikeudet voivat olla ratkaistavissa pienillä teoilla, vihjaa Savvysugar.com.

Ongelma: Liikaa töitä

Jos sinulla on liikaa hommia, tarkastele työrytmiäsi muutama päivä. Mihin kuluu aikaa, mitä oikeastaan teet? Pura stressiä aiheuttavat työtehtävät osiin ja päättele, mikä syö aikaasi. Excel-taulukko tai kaaviokuva antaa ymmärrystä päivän kulusta. Tarkista myös työtapasi: viilaatko pilkkuja aikana, jolloin suuri kokonaisuus tai nopea tulos olisi tärkein?

Kun olet selvillä siitä, mikä aikaasi vie, voit keskustella asiasta pomosi kanssa. Tarvitsetko palkankorotuksen, ylennyksen tai voitko delegoida töitä eteenpäin? Kun faktat ovat esillä valmistamassasi taulukossa ja esimerkiksi ylitöiden määrä ilmeinen, tilanne on sinun puolellasi.

Ongelma: Ylennys meni jollekin muulle

Tee itsestäsi selkeä valinta seuraavaan ylennykseen. Varmista, että kaikille on selvää, että haluat edetä urallasi ja teet töitä sen eteen.

Varmista, että tiedät, mitä ylennettävältä vaaditaan, jotta voit täyttää paikan asiaankuuluvasti. Älä ole huono häviäjä ja valittele ylennyksen menetystä, sillä se ei paranna mielikuvaa sinusta työntekijänä.

Shutterstock

Shutterstock

Ongelma: Kitkaa työtoverin kanssa

Kun työpaikalla ilmenee vaikeuksia, on sinun tilaisuutesi todistaa, että olet suurempi ihminen kuin kitkaa aiheuttava työtoveri. Älä lähde mukaan nälvintään tai haukkumiseen.

Ota hankaava asia esiin työtoverisi kanssa ja kysy suoraan, voitteko puhua asioista. Hankaluuksien avaaminen ja suora puhe tekevät työilmapiiristä miellyttävämmän. Jos puhuminen ei auta, hae apua esimieheltäsi.

Ongelma: Sait huonoa palautetta

Kritiikin vastaanottaminen on aina hankalaa, ja se saattaa painaa hyvänkin työntekijän maihin koko päivän ajaksi. Jos saamallasi palautteella on todellisuuspohjaa, yritä ajatella sitä mahdollisimman vähin tuntein. Kuinka voit ottaa palautteen huomioon tekemisissäsi?

Esimies arvostaa työntekijää, joka ottaa palautteen vastaan ja oppii siitä sen sijaan, että alkaisi puolustella omia metodejaan. Päätä, ettei nyt ole aika luhistua, vaan olla entistä parempi työntekijä.

Ongelma: Työ on tylsää

Työpaikan vaihtaminen on hyvä, mutta hieman turvaton vaihtoehto. Kenties työsi on sinulle rakas, mutta tehtävät vain puuduttavat?

Kokeile kehittää itsellesi uusia projekteja, joilla työstäsi saisi mielenkiintoisempaa. Onko kahvihuone, kaupan ikkunan somistus tai työpaikan nettisivu retuperällä? Pyydä saada vastata osa-alueesta, joka sinua kiinnostaa esimerkiksi harrastuksen kautta. Pomosi arvostaa aloitekykyäsi.

Ota hyöty irti myös työtovereistasi: pitäkää yhteisiä taukoja, kertokaa elämästänne, menkää lounaalle yhdessä. Jos sinulla ei ole työtovereita tai mahdollisuutta seurustella heidän kanssaan, soita ystävällesi kahvitauolla. Hyvä työympäristö tekee huonostakin työpaikasta mukavamman.

MTV3/Helmi

Lähde: Savvysugar.com

Kuvat: Shutterstock

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle