Työterveyshuollossa pitäisi ottaa käyttöön asiakasmaksut, jotta kynnys käyttää palveluita kasvaisi ja lääkäriresurssia saataisiin siirrettyä julkisille terveysasemille. Näin ehdottaa MTV Uutisille Itä-Suomen yliopiston tutkimusjohtaja. THL:ssä ehdotuksesta ei innostuta.
Helsingin Kalasatama sai 10 lääkärivakanssia lisää ja niille on palkattu vakinaiset lääkärit. Haasteita riittää silti: tällä hetkellä kolmatta vapaata lääkäriaikaa eli niin sanottua T3-aikaa joutuu odottamaan lähemmäs kaksi kuukautta.
Samaan aikaan työterveyshuoltoon pääsee rivakasti. Asiantuntija ehdottaakin, että työterveyteen pitäisi ottaa käyttöön asiakasmaksut, jotta asiakkaiden kynnys käyttää palveluita kasvaisi.
– Sillä on vaikutusta ja se on sen suuntainen, että palvelujen kysyntä vähenee, jolloin resursseja vapautuu muuhun käyttöön ja silloin todennäköinen suunta on terveyskeskus, sanoo Itä-Suomen yliopiston tutkimusjohtaja Eila Kankaanpää.
"Työterveyshuollossa liikaa resursseja"
Ehdotus tähtää siihen, että lääkäreitä siirtyisi työterveydestä julkisille terveysasemille ja hoitojonot lyhentyisivät.
– Työterveyshuollon asiakkaana on työikäistä, suhteellisen terveitä ihmisiä. Terveyskeskuksissa taas on työelämän ulkopuolella olevia, suhteessa sairaampaa väestöä.
– Työterveyshuollossa on liikaa resursseja, Kankaanpää toteaa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) ehdotuksesta ei innostuta.
– Yksittäisten paikkailujen sijasta mielellään näkisi, että terveydenhuollon kokonaisuutta ja rahoitusta katsottaisiin, arvioitaisiin ja korjattaisiin kokonaisuutena ja haettaisiin nykytilaan nähden yksinkertaistusta sen sijaan, että suorastaan monimutkaistusta tuotaisiin lisää, sanoo Hyvinvointivaikuttajat-osaston johtaja Piia Aarnisalo.
Asiakasmaksut on kiinnostava avaus ajassa, jossa työterveyshuoltoa on pidetty jopa pyhänä lehmänä. Asiantuntija toivoo laajempaa keskustelua työterveyshuollosta.
– Muuallahan maailmassa avosairaanhoito ei kuulu työterveyshuoltoon, ainoastaan Suomessa, tutkimusjohtaja Kankaanpää sanoo.