Akavalaiset ovat erittäin tyytymättömiä TE-toimistojen palveluihin, kertoo Akavan teettämä kysely. Jopa 56 prosenttia vastaajista on erittäin tai melko tyytymätön TE-toimiston palvelun tehokkuuteen.
Toimistojen asiantuntijuuteen on erittäin tai melko tyytymätön puolet vastaajista. Lähes puolet vastanneista koki myös, että palveluja ei saa riittävän nopeasti.
– Vain 11 prosenttia akavalaisista oli sitä mieltä, että TE-toimistojen palvelut kykenevät auttamaan heidän tavoitteidensa jäsentämisessä, kertoo asiantuntija Tomi Husa tiedotteessa.
Lisäksi vain noin kuudesosa vastaajista koki saaneensa apua tavoitteidensa saavuttamisessa.
Akava teetti kyselyn TNS-Gallupilla syyskuussa. Kyselyyn vastasi 999 akavalaista ja 1001 muuta vastaajaa.
Lisää yksityisiä palveluja
Gallupissa haastatelluista akavalaisista 30 prosenttia olisi valmis antamaan TE-toimistoille lisää verorahaa. Hallitus on vastikään luvannut TE-toimistoille lisärahoitusta, koska se valmistelee esitystä, jonka mukaan työnhakijat haastateltaisiin jatkossa kolmen kuukauden välein.
Hallituksen esitys on Akavan mielestä oikeansuuntainen. Sen mukaan viime vuonna haastatteluja tehtiin 290 000. Hallituksen suunnittelemien muutosten jälkeen haastatteluja kertyisi vuositasolla noin 850 000.
Akava pitää välttämättömänä, että työttömiä palveltaisiin nykyistä enemmän yksityisissä yrityksissä.
– Jotta toimistojen henkilökunta pystyy selviytymään kasvavasta työmäärästään, varsinaiseen työn välitykseen pitäisi käyttää enemmän yksityisiä palveluita. TE-toimistojen ja yksityisten työnvälityspalveluiden yhteistyöstä on saatu hyviä tuloksia, joten tätä yritysten osaamista tulisi ehdottomasti käyttää työttömien työllistämiseksi, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder tiedotteessa.
Hallitus aikoo palkata TE-toimistoihin parisataa työntekijää lisää. Lisäksi se osoittaa varoja yksityisille yrityksille, jotka etsivät työttömille työpaikkoja.
1:46