"Uber on positiivisesti pöyhimässä suomalaista palvelukulttuuria. Mutta senkin pitäisi maksaa veronsa Suomeen, kuten muutkin tekevät", muistuttaa Uberin asiakas.
Espoolainen yrittäjä Timo Salminen käytti Uberia kahdesti. Sitten huoli heräsi.
– Palvelua tarjotaan kertomatta palvelun tarjoajaa. Se arveluttaa. Normaalisti taksissahan on palvelun toimittajana taksinkuljettaja – toiminimen tai yrityksensä kautta. Uberin tapauksessa toimittaja ei Uberin mukaan olekaan esimerkiksi Uber Oy, vaan joku yksityishenkilö, ihmettelee Salminen.
Yrittäjä kysyykin, pitäisikö asiakkaan soittaa verottajalle.
– Jos yksityishenkilölle maksaa palvelusta, tulee käsittääkseni maksajasta Suomen lain mukaan työnantaja, mikä on tässä tapauksessa haasteellista. Pitäisikö autosta poistuttaessa ottaa yhteys verottajaan ja yrittää maksaa työnantajamaksuja henkilöstä, jonka sotua ei tiedetä?
Verohallinto: Uber-tulo on ansiotuloa
Verohallinto on linjannut asiasta. Se katsoo, että Uber-toiminnasta saatu tulo on veronalaista ansiotuloa. Hallinnon mukaan ei-ammattimainen henkilönkuljetustoiminta on pääsääntöisesti niin pienimuotoista, ettei sitä pidetä verotuksessa elinkeinotoimintana.
Verohallinto ei ota kantaa toiminnan lainmukaisuuteen ja on laatinut kannanottonsa olettaen, ettei kyseinen toiminta edellytä liikennelupaa.
Asiakas jää kaipaamaan kuittia
Salminen ehdottaa, että Uber voisi tarjota palvelua siten, että laskuttaja on selvillä ja asiakkaalle tarjotaan laillinen kuitti. Salmisen mielestä itse palvelun laatu ylittää suomalaisen taksin tarjoaman palvelun.
– Auton saa mihin tahansa kartan pisteeseen muutamassa minuutissa ja kuljettaja on todella ystävällinen.
Hän ei kuitenkaan ajatellut jatkossa koskea palveluun.
– En mielellään käytä. Olen yrittäjä, joka maksaa veronsa. Mielestäni kaikkien pitää maksaa veronsa samalla tavalla, enkä siksi halua tukea harmaata taloutta.
Automaattimaksu ja sähköpostikuitti
Salmisen mukaan tavanomaisen taksin pitäisi tehdä ryhtiliike.
– Taksin pitäisi parantaa palvelua ja korjata hinnoittelua. Ei ole järkeä, että esimerkiksi kotoani Espoosta taksimatka lentokentälle ja takaisin maksaa 95 €, kun lentolippu menopaluuna Nizzaan maksoi viimeksi 150 €.
Salminen kertoo, että Keski-Euroopassa taksien hinnoittelu, vaikka muu kustannustaso onkin sama, on huomattavasti edullisempaa.
– Uber on jopa 30 prosenttia edullisempi eli vaikka palvelusta maksettaisiin normaali 10 prosentin arvonlisävero, olisi palvelu silti huomattavasti edullisempi.
– Taksit voisivat ottaa oppia Uberin loistavasta mobiilisovelluksesta, jonka avulla tilaaminen on todella helppoa. Samoin kuittiin, josta tosin alv-erittely puuttuu, saa jopa karttakuvana reitin, jota on ajettu. Taksikin voisi avata asiakastilin, jonka kautta maksu veloitetaan. Automaattinen maksu ja kuitti sähköpostitse säästää aikaa ja helpottaa kirjanpitoa, vinkkaa Salminen.