Poliisi, Verohallinto ja Trafi tekivät viikonloppuna suuren taksiratsian, jonka tuloksena löytyi ratin takaa muun muassa etsintäkuulutettuja. Helsinki-Vantaan lentoaseman taksiliikenteestä vastaavan Taxi Pointin tarkastaja Satu Sydänmaa sanoo, että tällaista oli odotettavissa taksisäätelyn vapautuessa.
Vastaava taksitarkastaja Sydänmaa sanoo MTV Uutisille, että Taxi Point on käynyt jo aikaisemmin keskusteluja poliisin ja viranomaisten kanssa taksiliikenteen tulevaisuudesta.
– Tämän viikonlopun ratsian tulos oli suurin piirtein sitä, mitä osattiin odottaa, Satu Sydänmaa sanoo.
Etsintäkuulutettuja
Poliisi, Traficom ja Verohallinto tarkastivat yhdessä 106 henkilöliikenteen ajoneuvoa erityisesti Helsinki-Vantaan lentokentän lähellä ja Espoossa. Puutteita löytyi 63 taksista.
Yleisimpiä puutteita olivat muun muassa se, etteivät luvanhaltijan tiedot, kuljettajan nimi tai hintatiedot olleet matkustajalle selvästi näkyvillä. Kolmessa autossa ei ollut taksamittaria. Kuljettajista kaksi oli etsintäkuulutettuja.
Taksi Helsingin palvelupäällikkö Ano Koskela sanoo, että tulokset saavat ammattilaisen jossain määrin huolestumaan. Asiakkaan turvallisuus on Koskelan mukaan yksi tärkeimmistä alan kriteereistä.
– Se, että sääntelystä on luovuttu, voi ollakin jossain määrin positiivinen asia, mutta silloin myös putoaa pois mahdollisuus varmistaa kaikkien alalla olevien taustat ja oikea osaaminen.
Reklamointi vaikeaa
Taksi Helsinki toimii omien autojensa välityskeskuksena ja näin valvova elin on olemassa automaattisesti.
Taxi Point vastaa lentoaseman taksiliikenteestä ja ohjaa siellä toimivien operaattoreiden laadunvalvontaan liittyvät asiakasreklamaatiot.
Sekä Sydänmaa että Koskela sanovat, että yksityisten autojen kanssa on usein toisin. Esimerkiksi reklamaatioiden tekeminen voi olla vaikeaa, kun autoilijaa ei tavoita.
Sydänmaan mukaan koko taksisääntelyn vapauttaminen on ollut niin suuri kokonaisuus, että kuluttajilla saattaa olla vielä vaikeuksia käsittää sitä.
– Lakiuudistus on ollut niin huikea ja kuluttajan pitäisi pystyä olemaan tarkkana joka käänteessä.
Kokeneempia lähti
Sydänmaan mukaan uusia sopimuksia lakiuudistuksen jälkeen tehtäessä moni kokeneempi ja vanhempi kuljettaja toi tavaransa toimistolle. Myös sen jälkeen kato on käynyt.
– Moni on käynyt tuomassa asiaankuuluvat tavarat takaisin ja ilmoittanut, että kyllä tämä oli nyt tässä, taksitarkastaja sanoo.
Taksi Helsingin palvelupäällikön mukaan asiakkaan on oltava tarkkana, etenkin hintojen kanssa.
Tai taksi kannattaa jo lähtökohtaisesti valita niin, että sillä on tunnettu operaattori.
– Reklamaatioita tulee paljon koskien nimenomaan muita autoja kuin Taksi Helsingin alla toimivia autoja. Palaute koskee usein hintaa, palvelun tasoa tai reittiosaamista, Koskela sanoo.
Selvitä hinta
Ano Koskelan mukaan taksi Helsingille tulee paljon reklamaatioita myös yksityisten autojen virheistä.
– Jos esimerkiksi hintatietoja ei ole asiakkaiden nähtävänä, hinta olisi hyvä selvittää matkan alussa. Jos näin ei tee, saattaa tulla ongelmia kyydin maksun hetkellä. Näissä riitatilanteissa voidaan tarvita jopa poliisia apua.
Taksitarkastaja Sydänmaa on samoilla linjoilla.
– Tarkkana pitää olla. Kun käy matkan alkaessa kuljettajan kanssa läpi sen, mistä se hinta muodostuu, vältytään reklamaatioilta.
Sydänmaa huokaa ja sanoo, ettei paluuta entiseen enää ole. Kevään vaaleissa voidaan luvata mitä tahansa, mutta muutos on ollut sen verran iso, ettei se laiva enää käänny.