Ukrainan lähimaat jatkavat kipuiluaan Ukrainasta tulevasta viljasta, jota koskevat erityisjärjestelyt päättyivät viime viikon perjantaina. Esimerkiksi Puola ja Unkari ovat uhanneet jatkaa ukrainalaisten maataloustuotteiden tuontirajoituksia yksipuolisella päätöksellä.
Maatalousministeri Sari Essayah (kd.) luonnehtii Brysselin maanantaisen maatalousministerien kokouksen perusteella tämän hetken tilannetta uhitteluvaiheeksi.
EU salli kesäkuussa Puolan, Bulgarian, Unkarin, Romanian ja Slovakian rajoittaa ukrainalaisen viljan tuontia alueelleen, koska maat pelkäsivät ukrainalaisviljan sotkevan niiden omia markkinoita. Osa maista on uhannut jatkaa rajoituksia sovitun jälkeen.
Essayahin mukaan nyt seurataan, aikovatko maat panna uhkauksiaan käytäntöön. Hän pohtii muun muassa Puolan lähestyvien vaalien mahdollisesti vaikuttavan.
Lue myös: Tshetseenijohtaja Ramzan Kadyrovin terveydentila toisistaan poikkeavien huhujen kohteena – kuollut vai ei?
– Omassa puheenvuorossani toin esille sen, että meidän pitää tällaisessa tilanteessa noudattaa meidän kauppasopimuksia ja sisämarkkinoiden sääntöjä ja myös kansainvälisten sopimusten velvoitteita, hän sanoo.
EU-komission on tarvittaessa myös mahdollista turvautua rikkomusmenettelyyn, Essayah huomauttaa. Menettely alkaa huomautuksesta, mutta tarvittaessa komissio voi lopulta nostaa jäsenvaltiota vastaan kanteen.
Solidaarisuuskaistojen hinta kyselyssä
Muun muassa Puolaa voi pitää yhtenä Ukrainan äänekkäimmistä tukijoista Venäjän hyökkäyssodan jälkeen, mutta toisaalta ukrainalainen vilja on osoittautunut poliittiseksi kipukohdaksi maassa. Kun Venäjä ei suostunut enää Mustanmeren viljasopimukseen, yhä suurempi osa viljasta liikkuu väistämättä vähintäänkin Ukrainan lähimaiden kautta.
Esimerkiksi viljakuljetusten järjestely Baltian kautta toisi lisäkustannuksia kuljetuksiin, ja kokouksessa kuultiin Essayahin mukaan myös monenlaisia esityksiä, jossa vaadittiin lisärahoitusta kuljetukseen.
Kaikesta huolimatta pääasiallinen syy Ukrainan lähimaiden kipuiluun on ollut nimenomaan viljan määrän lisääntyminen niiden omilla markkinoilla.
– Tämä kauttakuljetushan ei ole missään vaiheessa sinällään aiheuttanut ongelmaa. Kaikki ovat valmiita kauttakuljetukseen, mutta ongelmana on, että kun kaikki ei mene sieltä eteenpäin vaan jää näitten naapurivaltioiden markkinoille.