Slush-tapahtumassa erilaiset terveyteen liittyvät yritykset ovat hyvin esillä. Kaksi kotimaista start-upia on tehnyt unesta bisnestä.
Suomalainen Beddit on ollut yrityksenä olemassa jo vuodesta 2007, mutta kuluttajamarkkinoille se lähti pari vuotta sitten. Bedditin tuote on patjan alle sijoitettava ohut anturi, joka mittaa käyttäjänsä unen laatua mm. mittaamalla sydämen sykettä ja analysoimalla liikkeitä.
Unianalyysin voi lukea älypuhelimesta. Yritys on saanut tuotteitaan halutun yhteistyökumppanin, Applen, myymälöihin.
– Ollaan päästy kansainväliseen jakeluun maailman arvostetuimpiin kanaviin kuuluvan Applen jälleenmyyntiin, sekä kauppoihin että verkkoon. Ollaan tosi hyvässä vauhdissa kasvamassa, kertoo Bedditin toimitusjohtaja ja perustaja Lasse Leppävuori.
Uniyrittäjä ennustaa, että tulevaisuudessa itsensä mittaaminen ja erilaiset verkkopalvelut lopulta mullistavat terveydenhuollon.
– On tapahtumassa terveydenhuollon murros. Ihmiset ottavat oman terveyden enemmän omaan haltuun, mittaavat itseään, tutkivat ja saavat enemmän tietoa näiden palveluiden, sovellusten ja verkon avulla. Missään nimessä uudet palvelut eivät korvaa lääkäriä, mutta lääkäreille jää enemmän konsultin ja asiantuntijan rooli, maalailee Leppävuori.
Slushiin osallistui myös toinen, vasta aloitteleva yritys, joka havittelee markkinoita unen ja hyvinvoinnin alalta. Neljän hengen Leeluu-firma tekee pehmoeläimen näköisiä yövaloja lapsille. Valo syttyy, kun hahmoa puristaa ja lapsi voi itse viedä lamppupehmon latautumaan langattomasti sille rakennettuun”pesään”.
Erityisesti pienelle yritykselle Slushin kaltaiset messut ovat merkittävä tilaisuus löytää yhteyksiä.
– Minulla on ollut jo viisi tapaamista ja muutama haastattelu. Ihmiset ovat olleet kiinnostuneita ja jotkut vievät Leeluut melkein käsistä, on kyllä ollut lupaavan oloinen alku, kertoo Leeluun liiketoimintakehittäjä Heini Salovuori.
Slush -yritystapahtuma jatkuu vielä huomisen. MTV.fi seuraa tapahtumaa tiiviisti myös silloin.