MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Unkarin GP tarjosi lopulta melkoisen näytöksen Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Red Bullin Max Verstappenin välillä. Valtteri Bottas sen sijaan maistoi jälleen karvasta kalkkia.
Kolmannesta ruudusta kisaan lähtenyt Hamilton nousi voittoon, kiitos muun muassa nerokkaan taktiikkavedon. Mercedes kutsui Hamiltonin yllättäen varikolle, mikä takasi hänelle loistavat hyökkäysasetelmat.
Kisaa johtaneen Verstappenin renkaat sulivat alle ja Hamilton ajeli voittoon.
Mercedeksen suomalaiskuski Bottas pilasi oman kisansa jo alkuvaiheilla, kun hänen etusiipi rikkoontui Hamiltonin ja Ferrarin Charles Leclercin ohitusten yhteydessä.
Nyt Hamilton johtaa MM-sarjaa jo 62 pisteellä.
TOPIT:
1. Lewis Hamilton
Istukaa, arvon herrat. F1-sarjasta on tullut kahden todellisen tähtikuskin, Hamiltonin ja Verstappenin näytös. Eri F1-medioissa on ehditty hehkuttaa sitä, miten Verstappenista on tullut suoranainen kuningas. Noh, noh sanoisi Hamilton, sunnuntain kokonaiskuvaa katsellessa. Mercedeksen brittikuski ajoi upean kisan. Häikäisevän. Hamilton sai lopussa kaivattua tulitukea talliltaan. On täyttä paskapuhetta, että Hamilton hyötyisi tuurista. Tuuri on ansaittua. Mercedeksen varikkoratkaisu olisi voinut mennä pieleen ilman Hamiltonin mestarillisista ajamista. Brittiä ei enää pysäytetä matkalla maailmanmestaruuteen.
Video: Lewis Hamilton ohittaa Max Verstappenin
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Max Verstappen
Vaikka Hamilton pitää kruununsa, ei Verstappenia voi mitenkään lytätä Unkarin otteista. Uran ensimmäinen paalupaikka ja loistavaa ajamista läpi sunnuntain. Red Bull oli pakotettu kestävyystaisteluun, jossa se koki tappion. Verstappenia ei voi syyttää tästä, taktiikkatappiosta. Mercedes onnistui riskissään. Verstappen pystyy ottamaan kaiken irti Red Bullista, mykistävällä tavalla. Hänen ja tallikaveri Pierre Gaslyn välinen ero on valtava. Härski, K18-leiman arvoinen. Osaltaan syyt ovat Gaslyn vaikeuksissa, mutta isolta osin siinä, miten huikea kuljettaja Verstappen on.
3. Kimi Räikkönen
Ei ole Räikkösen vika, että Alfa Romeosta paljastui kytkimen väärinkäyttö. Ilman tätä, Saksan GP:n murheenkryyniä, Räikkönen olisi ottanut nyt toisen seiskasijan putkeen. Kokenut suomalaiskuski nakuttaa aivan uskomattoman hienoa jälkeä autolla, joka ei ole mitenkään kärkitallien tasolla. Räikkönen ei tee virheitä, vaan tasaisen varmasti tulosta viikonlopusta toiseen. Hän tuo jatkuvasti elintärkeitä pisteitä italialais-sveitsiläiselle tallille. Ei voi kuin hattua nostaa Räikkösen suoritusvarmuudelle.
Video: Kimi Räikkösen kisa analyysissä
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. George Russell
Sija 16 olisi monen kohdalla pettymys, laimea lopputulos. Ei Williamsin kohdalla. Kaikessa hiljaisuudessaan nuori brittikuski Russell tykitti pöytään sangen jäätäviä suorituksia. Fakta on se, että Williamsilla on edelleen F1-sarjan huonoin auto. Tällä, riippakivellä, Russell meinasi painella jatkoon lauantain aika-ajojen ensimmäisestä osiosta. Sunnuntaina hän jätti taakseen Räikkösen tallikaverin Antonio Giovinazzin. Russellin kohdalla tuntuu siltä, että alkaako hän olla väärässä tallissa? Pitäisikö hänelle täräyttää jo kovempaa menopeliä alle?
FLOPIT:
1. Valtteri Bottas
Ei voi mitään. F1 on julma laji. Lukitset kaksi kertaa renkaat ensimmäisellä kierroksella, jäät muiden jalkoihin ja lähdet toiselle kierrokselle rikkoutuneen etusiiven kera. Bottas oli loistava lauantaina, mutta sunnuntai on se päivä, jolloin ne kuuluiset pisteet jaetaan. Kahdeksas sija on karu pettymys, kun samalla pahin vastustaja on ykkönen ja toiseksi pahin on kainalossa myhäilemässä palkintopallilla.
Kaksi peräkkäistä epäonnistumista (Saksa ja Unkari) tulivat todella pahassa paikassa. Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff mainitsi useaan otteeseen siitä, että miten yksi kisa ei vaikuta kuljettajapäätöksessä. Bottaksen trendi on ollut kuitenkin pahasti laskeva jo pitkään. Bottas 2.0 on muuttunut 1.5:ksi ja hiljalleen 1.2:ksi. Suomalaiskuskille uhkaa käydä niin kuin esimerkiksi viime vuonna. Mikäli Bottas ei pysty korjaamaan kurssia, jää hän totaalisesti kakkoskuljettajaksi. Ja ehkä tahoksi, joka ajelee viimeisiä Mercedes-kisojaan. Bottas on ollut järkyttävän kovan haasteen keskellä. Vastassa on ollut F1-sarjan paras kuljettaja. Silti, mikään ei mene nyt putkeen. Sunnuntaisin siis.
Video: Kuvaa Unkarin GP:n alkuhetkiltä, jolloin Bottaksen etusiipi ottaa kipeää
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Pierre Gasly
Joka kerta kun tallikaveri ohittaa kierroksella, voi kisaa pitää epäonnistuneena. Gasly väläytteli Isossa-Britanniassa, jossa hän oli neljäs. Sen jälkeen ranskalainen on ollut taas kerran alamäessä. Red Bull -kuskien välinen tasoero on jotain aivan käsittämätöntä luokkaa. Kyllä, Verstappen on loistava kuljettaja, mutta mitä ihmettä Pierre Gasly? Kuudes sija on sinänsä kelvollinen, mutta. Red Bullilla on ihan oikeasti hyvä auto käytössä. Sillä pitää ottaa palkintopallisijoituksia tai ainakin taistella niistä. Gaslyn taistelut käytiin lähinnä Alfa Romeon suomalaiskuskin Räikkösen kanssa.
3. Renault
Ranskalaistalli on menettämässä pahasti otteensa keskikastin taistossa. McLaren menee menojaan, Toro Rosso on ohittanut pisteissä ja Alfa Romeo kyttää takana. Tiedä mikä tilanne olisi, jos Alfa Romeolla kaksi kuljettajaa pystyisi tuomaan pisteitä yhden, eli Räikkösen sijaan. Daniel Ricciardo piti urhollisesti Mercedes-kuski Bottasta takanaan Unkarissa. Mutta silti. Nico Hülkenberg, 12:s. Ricciardo, 14:s. Renaultilla riittää tekemistä.
4. Yllättävät erot
Perjantaina ja lauantaina aamupäivällä näytti jo siltä, että Mercedes, Red Bull ja Ferrari käyvät keskenään äärimmäisen kovaa taistelua. Unkarin radan piti olla sellainen, jossa erot pysyvät maltillisina. Kuinka kävikään? Kolmanneksi tullut Ferrarin Sebastian Vettel jäi voittaja-Hamiltonista yli 60 sekunnin päähän. Red Bull -kuski Gasly ohitettiin kierroksella. Useat kuljettajat jäivät kahdella, Robert Kubica kolmella kierroksella jälkeen. Unkarissa nähtiin sangen valtavia eroja. Aerodynamiikan konkretialaitos osoitti rumalla tavalla sen, miten isoja eroja F1-sarjan sisällä oikeasti onkaan.
Video: Unkarin GP:n kärkikolmikon kommentit
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.