Unkarin GP -viikonloppu on osoittanut uusien F1-autojen suorituskyvyn. Vanhoja kierrosaikoja on pidetty tänä vuonna pilkkanaan.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Sebastian Vettelin eilinen paalupaikka 1.16,276 rikkoi vuonna 2004 ajetun virallisen rataennätyksen yli kahdella sekunnilla. Viime vuonna ykkösruutu irtosi ajalla 1.19,965, joten täksi kaudeksi voimaan astuneet sääntömuutokset ovat tehneet tehtävänsä.
Viralliseksi rataennätykseksi lasketaan vain kilpailussa ajettu nopein kierros, joten mikäli meno jatkuu nähdynkaltaisena, Michael Schumacherin vanha 1.19,071 tullaan alittamaan tänä vuonna.
Uusien autojen suorituskykyä ihmeteltiin aika-ajojen lehdistötilaisuudessa. Kärkikolmikosta Kimi Räikkönen omaa kokemusta vuoden 2004 V10-moottoreilla varustetuista kilpureista, joiden suorituskykyä ei sääntömuutoksilla oltu vielä juuri rajoitettu.
- Vertailu on vaikeaa. Uskon, että suurin ero syntyy radan uudesta asfaltista. Se on tasoittanut radan pintaa tarjoten myös lisää pitoa. Autot ovat nyt nopeampia, mutta vertailu viime vuoteen on hankalaa. Kuskeina eroa ei juuri huomaa, Räikkönen totesi.
Valtteri Bottaksen mukaan parantunut pito on ratkaiseva tekijä paremmissa kierrosajoissa.
- Näillä autoilla jokaisen mutkan pystyy ajamaan aiempia vuosia nopeammin. Kuljettajan kannalta se on nautittavaa. Tällä radalla neljäs ja yhdestoista mutka ovat todella mahtavia ajettavia, Bottas fiilisteli.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.