F3-talli Charouz Racing Systemista potkut juuri ennen kauden alkua saanut Niko Kari siirtyy Euroopan Le Mans -sarjaan.
Kari, 20, ajaa LMP3-luokassa hallitsevan mestarin, italialaisen Eurointernationalin autolla. Kausi käynnistyy tulevana viikonloppuna Ranskassa Le Castellet’n radalla.
Sarjassa ajetaan kaikkiaan viisi osakilpailua. Kisat ovat neljätuntisia, ja autokuntaan kuuluu kolme kuljettajaa. Karin kanssa auton jakavat viime vuoden mestari, englantilainen Leonard Hoogenboom ja brasilialainen Tommy Erdos.
– Tämä on uusi mutta supersiistin oloinen maailma, Kari kommentoi tiedotteessaan ensimmäisen testipäivän jälkeen.
Edessä on uuden myötä myös selkeitä haasteita.
– Auto on vaikuttava laite, mutta kevyeen formula-autoon tottuneelle kestää hetki päästä sinuiksi korkeamman painon (950kg / 455hv) ja sen myötä erilaisen ajotekniikan kanssa. Hyvin tuo istui kuitenkin käteen heti ensimmäisessä vedossa. Vauhtia tulee lisää, kunhan saan lisää kilometrejä alle.
– Aivan oma maailmansa on sitten pitkät kisat, ne ovat kuusi–seitsemän kertaa pidempiä kuin F3-luokassa. Kisataktiikkaa pitää miettiä pitkälle eteenpäin, ja lisäksi on vielä kuskinvaihdot kisan aikana. Uutta siis riittää ja melko kylmiltään mutta innoissaan menen avauskisaan.
Entinen Red Bull -lupaus
Heinäkuun alussa Kari koki järisyttävän takaiskun, kun hänen edustamansa F3-talli Charouz Racing System irtisanoi suomalaisen kuljettajasopimuksen kyseenalaisella tavalla vain pari päivää ennen kauden alkua Itävallassa.
LUE MYÖS: Formulalupaus Niko Karin irtisanomisesta erikoisia tietoja – näin tylyistä potkuista kerrottiin: "Ihan järkyttävää kohtelua"
Kari ajoi F3- ja sen edeltäjässä GP3-luokassa kolmen edelliskauden ajan. Viime kaudella Trident-tallissa ajanut Kari sijoittui kokonaistilanteessa sijalle 12. Palkintokorokkeelle hän ajoi kahdesti.
Kari kuului aiemmin Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmaan, mutta hänet pudotettiin siitä pois vuonna 2017.