Toyotan tallipäällikkönä Kenian MM-rallissa toimiva Juha Kankkunen muisteli MTV Urheilun lähetyksessä kuljettajauransa kovinta tälliä, joka sattui samassa paikassa 31 vuotta sitten.
Lue myös: Kalle Rovanperältä paljastus takaiskustaan – seepralauma yllätti karmeassa paikassa: "Ei mitään mahdollisuutta"
Lue myös: Kommentti: FIAn järjettömyys tiivistyi MM-rallitähden mokaan – kattojärjestöllä käsittämätön kaksoisstandardi
Vuoden 1994 Safari-ralli oli MM-kauden kolmas osakilpailu maalis-huhtikuun vaihteessa. Kilpailu oli kokonaismitaltaan (3500 kilometriä) aiempaa lyhyempi mutta muuten ihan yhtä vaativa. 43:sta kisaan osallistuneesta autokunnasta vain 14 pääsi mukaan lopputuloksiin.
Toyotalla ajanut Kankkunen lukeutui kisan ennakkosuosikkeihin, olihan hän saavuttanut neljänä edellisenä vuotena Keniassa kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa. Lisäksi vyöllä oli se ikimuistoinen MM-ralliuran avausvoitto vuodelta 1985.
Vuonna 1994 Kankkunen koki kuitenkin sellaisen tärskyn, että urheilulliset asiat muuttuivat kertalaakista täysin toissijaisiksi – ainakin hetkeksi.
– Vettä rupesi satamaan, ja sellainen hiekkapenkka pyörähti eteen. 186 jäi juoruun, kun lähti pyörimään nokan kautta, Kankkunen kertasi Naivashan huoltoalueella MTV Urheilun Tomi Tuomiselle.
Ulosajo oli Kankkusen pitkän ja ansiokkaan uran pahin. Tilannetta pahensi entisestään se, että ajovarusteet olivat tuohon aikaan Safarissa jotain ihan muuta kuin nykyään
– Oli mulla tulenkestävät housut, kun lattia kuumeni niin paljon, että se vähän suojeli. Sitten oli t-paita, ja kypäränä toimivat kuulokkeet. Siihen aikaan se oli sellaista.
– Sen jälkeen laittoi ihan mielellään kypärän päähän.
Auto teki niin sanotut nokkaperät. Kankkunen oli jonkin aikaa tajuttomana.
– 170 metriä pojat sanoivat, että se oli pyörinyt. Heräsin vasta, kun he nostivat autosta pois kopteriin. Ovet lähtivät tietysti, ja vaihdelaatikko oli 150 metrin päässä jossain siellä.
– Olin kuulemma sitkeästi koettanut vielä starttinappia, jos lähtisi. Olivat sanoneet, että älä paina, ei siellä ole enää mitään alla, niin ihan turha kokeilla.
Dirtfishin mukaan Kankkunen oli myös pyyhkinyt verta itsestään ja tokaissut: "Eiköhän jatketa kilpailua."
Kankkunen sai ulosajossa ison haavan päänsä vasemmalle puolelle ja jonkinlaisia hiusmurtumia. Lisäksi Dirtfishin mukaan hänen nilkkansa nivelsiteet venähtivät ja kehoon tuli mustelmia. Kartturi Nicky Gristin olkapää murtui.
– Lensimme Nairobiin helikopterilla. Lääkäri oli siellä. Hän sanoi, että haava pitää ommella. Sanoin, että ompele vain. Hän kysyi, pitääkö puuduttaa, ja sanoin, että ei tarvitse, kun ei se tunne muutenkaan mitään – laita vain tikit rauhassa.
– Lääkäri laittoi tikit ja sanoi, että tämä on tässä.
Kisan voitti niin ikään Toyotalla ajanut kenialaiskuski Ian Duncan, jolle ykkössija kotikisassa tuli vasta 11. yrittämällä. Kyseessä oli Duncanin uran ainoaksi jäänyt MM-rallivoitto.
Kankkunen johti MM-sarjaa kisan jälkeen keskeytyksestä huolimatta kahdeksan pisteen erolla tallikaveriinsa Didier Aurioliin, ja hän oli mukana taas reilua kuukautta myöhemmin Korsikalla.
– Viikon makasin Mombasassa uima-altaassa, rauhallisesti vain voimistelin. Jäin sinne toipumaan ennen kuin lähdin kotiin.
Kankkunen sijoittui Auriolin voittamassa tuon vuoden MM-sarjassa lopulta kolmanneksi.