Uskaltaako sähköautoa ladata ukkosella? Valmistajien varoituksia "syytä noudattaa"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Uskaltaako ukkosella autoilla? Mitä tapahtuu, jos salama iskee autoon? Saako sähköautoa ladata ukonilmalla? 

Vastaus: Pääsääntöisesti auto on ukkosella turvallinen paikka ihmisille – tekniset vauriot ovat kuitenkin mahdollisia. Ladattavien autojen osalta pitää käyttöohjekirjasta varmistaa, mitä neuvoja tai varoituksia latauksen osalta annetaan, jos annetaan. Lisäksi kuljettajan on huomioitava lyhyessä ajassa satava runsas vesimäärä ja puuskittainen tuuli.

Vanha viisaus on, että ukkosella kannattaa hakeutua autoon suojaan – ainakin, jos muita sisätiloja ei ole lähettyvillä. Ohje on edelleen aivan oikea: auton metallikori suojaa sisällä olevia.

Salaman sähkövirta kulkee auton koria pitkin ja siirtyy läpilyöntinä renkaan ohi maahan. Sisälle matkustamoon sähkövirran ei pitäisi päästä, jolloin autossa olevat ovat paremmassa turvassa kuin auton ulkopuolella – edellyttäen, että ovet ja ikkunat pidetään suljettuina. Suurin riski liittyykin tilanteisiin, kun autosta tullaan ulos, sinne mennään sisään, auton takaluukku avataan tai latauskaapelia irrotetaan tai kytketään. 

Vaikka auto onkin turvallinen paikka ukkosella, voi salamanisku aiheuttaa autolle teknisiä vauriota, kuten kävi MTV:n entiselle uutispäällikölle hiljattain.

Erityisesti autojen sähköjärjestelmät ovat nykyisin varsin monimutkaisia ja vahingoittuvat herkästi. Se, että salama osuu autoon, on kuitenkin niin harvinaista, että en jättäisi sen pelossa ukkoskelillä liikkumatta. Toki oman vakuutusturvan kattavuus tällaisten tilanteiden varalle kannattaa tarkastaa jo etukäteen.

Autojen lataaminen ukkoskelillä

Ladattavien autojen käyttöohjekirjoissa ohjeistukset latauksen aloittamisen turvallisuudesta ukkosella tuntuvat vaihtelevan merkkikohtaisesti, kuten seuraavat esimerkit osoittavat:

  • Älkää koskaan yhdistäkö latausjohdinta, kun on olemassa ukkosen tai salamaniskun vaara. (Polestar 2)
  • Välttäkää kytkemästä latausjohdinta, jos on olemassa ukkosen tai salamaniskujen vaara. 
    (Volvo C40 Recharge)
  • Älä kosketa autoa tai latausvälineitä ukkosen aikana. Seurauksena voi olla sähköisku.
    (Nissan Ariya)
  • Ole varovainen ukkosilmalla.
    (Kia EV6)
  • Autossa on sähköverkon ylijännitteeltä suojaava sulake. Sulake voi reagoida esim. voimakkaalla ukonilmalla ja aiheuttaa rakennuksen sulakkeen laukeamisen ja latauskatkoksen. Nämä toiminnot suojaavat autoa.
    (MB C300e)

Toiset edellä mainituista ohjeista ovat aika ympäripyöreitä. Osa autonvalmistajista puolestaan näkevät lataamiseen ukonilmalla liittyvät riskit ilmeisesti niin pieninä, etteivät ole katsoneet tarpeelliseksi asiasta käyttöohjekirjassa mainita. 

Varovaisuuden noudattaminen on kuitenkin aina tärkeää sähkölaitteiden kanssa touhuttaessa eikä sen merkitystä ukonilmalla voi ainakaan vähätellä. Vaikka mihinkään hysteriaan ei olekaan tarvetta, on käyttöohjekirjojen varoituksia ja ohjeita kuitenkin syytä noudattaa.

Veteen ajaminen

Ukkoskeleille tyypillisiä ovat myös valtavat rankkasateet, jolloin viemäriverkoston välityskykyä koetellaan.

Rajun ukkosmyrskyn osuessa kohdalle ei ole mitenkään tavatonta, että esimerkiksi erilaisten siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy vettä – välillä hyvinkin paljon. Ongelma jatkuu usein jo varsinaisen ukonilman hellitettyä.

Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa paikkaan, jossa veden pinta koskettaisi auton pohjaa. Tämä on siinä mielessä veteen piirretty viiva, että esimerkiksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut. 

Jos vettä pääsee moottoritilaan, se saattaa aiheuttaa vaurioita esimerkiksi tunnistimille, laturille ja sähköjärjestelmän osille. Pahimmillaan vesi voi polttomoottoriautossa kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion. 

Myös nopea lämpötilan vaihtelu kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita. 

Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä. Mahdollisia muita vedessä ajavia ajoneuvoja voi tietenkin käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa.

Tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja.

Vesimassan alla saattaa olla piilossa myös routakuoppia tai vastaavia, joihin ajamisesta aiheutuu herkästi vaurioita esimerkiksi ohjausnivelille tai vanteille.

Pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutusten piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin vaihtelevat jonkin verran.

Renkaat, nopeus ja ajolinja merkittävässä roolissa vesiliirron ehkäisyssä

Raju ukkossade täyttää myös pääteiden ajourat vedellä, jolloin vesiliirron riski kasvaa tuntuvasti. 

Vesiliirrolta välttyy parhaiten huolehtimalla renkaiden kunnosta, välttämällä ajamista vetisissä urissa ja käyttämällä riittävän alhaista, keliin sopivaa nopeutta. 

Oikein rajun ukkoskuuron iskiessä kohdalle on järkevää pysähtyä turvalliseen paikkaan odottamaan sateen rauhoittumista. Raju sadekuuro harvoin kestää kovin pitkään.

Puuskainen sivutuuli

Usein juuri ennen varsinaista ukkoskeliä ja heti sen jälkeen esiintyy voimakkaita tuulenpuuskia, jotka saattavat yllättää kuljettajan. Otollisimpia paikkoja sivutuulelle ovat peltoaukeat, sillat, vesistöjen rannat, voimalinjojen johtokadut ja niin edelleen.

Sivutuuli nappaa yllättäen ja napakasti autoon kiinni erityisesti tultaessa suojaisemmasta paikasta tuulelle alttiiseen tienkohtaan esimerkiksi metsästä peltoaukealle. Toki tuulen puuskaisuus saattaa aiheuttaa yllättäviä sivuttaissiirtymiä muissakin tien kohdissa. 

Äkkinäisiin puuskiin voi varautua parhaiten pudottamalla nopeutta, pitämällä molemmat kädet tukevasti ohjauspyörässä sekä valitsemalla ajolinjan niin, että sivuttaissiirtymälle jää tilaa. Tuulen suunnasta ja voimakkuudesta saa vihjeitä tarkkailemalla puiden – ja erityisesti niiden latvojen – heilumista. 

Valojen toimintaperiaatteeseen tutustuminen tärkeää

Autossa kuljettaja voi helpottaa havainnointiaan puhdistamalla ja vaihtamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti. 

Nykyautoille tyypillisillä päiväajovaloilla ajettaessa vain harvojen autojen takavalot palavat. Erityisesti sadekelillä on syytä huolehtia, että valokatkaisija tulee käännettyä lähivaloille, jolloin myös takavalot saadaan palamaan. 

Voimakkaassa ukkoskuurossa – tai heti sen jälkeen – omaa näkyvyyttä taaksepäin on syytä parantaa takavalojen lisäksi takasumuvalolla. Sen käyttöön on olemassa hyvä nyrkkisääntö: jos sinun on vaikea havaita edelläsi, ilman takasumuvaloa ajavaa, painii todennäköisesti myös takanasi ajava saman ongelman kourissa.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat