Tieliikennelain epäselvyyksien takia jollakin paikkakunnalla sallittu toimintatapa johtaa toisella paikkakunnalla pysäköintivirhemaksuun. Autoliitto kysyi eri kaupunkien pysäköinninvalvonnasta, miten ne tulkitsevat esimerkkitapauksia. Vastaukset olivat yllättäviä.
Autoliitto on huolissaan pysäköintikiekon käyttöön liittyvästä lainsäädännöstä. Lain monitulkintaisuudesta johtuen linjaukset ovat erilaisia eri puolilla Suomea.
Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuun alussa, mutta lausuntokierroksella olevassa hallituksen esityksessä pysäköintiin liittyvää ongelmaa ei kuitenkaan olla Autoliiton tietojen mukaan korjaamassa.
Toiveena yhtenäinen käytäntö koko maahan
Pysäköintikiekon käyttöön liittyvä lainsäädäntö ei ole yksiselitteinen, mistä johtuen sitä tulkitaan eri puolilla Suomea eri tavoin.
Tilannetta hankaloittaa entisestään se, että yksityisen pysäköinninvalvonnan tekemät linjaukset saattavat erota jopa saman kaupungin oman pysäköinninvalvonnan linjauksista.
Autoliitto huomauttaa, että koko maassa tulisi noudattaa yhtenäistä lainsäädännössä tarkasti määriteltävää käytäntöä.
Mihin asti saa pysäköidä?
Autoliitto selvitti asiaa pyytämällä eri paikkakuntien pysäköinninvalvonnalta vastausta siihen, kuinka nämä tulkitsevat kahta esimerkkitapausta alueella, jossa on kiekonkäyttövelvollisuus arkisin kello 8–17 välisenä aikana, ja sallittu pysäköintiaika kiekolla on neljä tuntia. Auto pysäköidään arkipäivänä, jota myös seuraa arkipäivä.
- Jos auto pysäköidään kiekonkäyttövelvollisuuden ulkopuolella esimerkiksi kello 19.05, ja kiekkoon laitetaan ajaksi 19.30, mihin asti pysäköintiä saa jatkaa?
- Jos auto pysäköidään kello 15.45, jolloin kiekkoon merkitään 16, mihin asti pysäköintiä saa jatkaa?
Jyväskylän, Vantaan, Turun, Tampereen, Espoon ja Helsingin pysäköinninvalvonnassa lakia tulkitaan niin, että kummassakin tapauksessa pysäköintiä saa jatkaa seuraavaan päivään kello 12:een saakka. Neljän tunnin määräajan katsotaan siis lähtevän alusta aamulla kello 8 kiekonkäyttövelvoitteen alkaessa.
Joensuun ja Kuopion pysäköinninvalvonta oli ensimmäisen esimerkin osalta samaa mieltä. Toisessa esimerkissä pysäköinti saa kuitenkin näiden paikkakuntien tulkinnan mukaan jatkua seuraavaan päivään vain kello 11:een saakka. Joensuussa ja Kuopiossa yksi tunti pysäköintiajasta on siis käytetty jo edellisenä päivänä.
Oulussakin ensimmäistä esimerkkitapausta tulkitaan muiden paikkakuntien tavoin. Toisen esimerkin tulkinta poikkeaa muista paikkakunnista. Oulun pysäköinninvalvonnasta ilmoitettiin, että todennäköisimmän tulkinnan mukaan pysäköintiaika päättyy seuraavana aamuna jo kello 8 eli kiekonkäyttövelvoitteen alkaessa.
"Ei voi olla niin, että se mikä on sallittua Jyväskylässä, tuo pysäköintivirhemaksun Oulussa"
Jyväskylän, Vantaan, Turun, Tampereen, Espoon ja Helsingin tulkintojen selvittyä näiltä paikkakunnilta kysyttiin toimintatapaa myös kolmanteen esimerkkiin.
- Jos auto pysäköidään siten, että kiekkoon tulee saapumisajaksi kello 13, onko auto noudettava pois seuraavana päivänä kello 8 vai kello 12 mennessä?
Jyväskylässä katsotaan, että neljän tunnin pysäköintiaika on käytetty edellisenä päivänä eli auto pitää siirtää aamukahdeksaan mennessä.
Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa ja Tampereella pysäköintiä saa jatkaa vielä seuraavana päivänä kello 12:een saakka eli neljän tunnin aika alkaa aamulla alusta.
– Autoilijan oikeusturvan kannalta tällainen tulkinnanvaraisuus on kestämätöntä. Ei voi olla niin, että se mikä on sallittua Jyväskylässä, tuo pysäköintivirhemaksun Oulussa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.
Näin uusi tieliikennelaki muuttaa pysäköintiä
Kesäkuun alussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki tuo mukanaan joitain muutoksia pysäköintiin.
Uuden lain myötä taajamassa voi kaksisuuntaisella tiellä pysäyttää tai pysäköidä kulkusuunnassa vasemmalle puolelle tietä, mikäli se ei vaaranna tai haittaa liikennettä.
Lue myös: Huorittelua, uhkailua ja väkivaltaa – parkkipirkko avautuu kauhukokemuksistaan