Lähes kaikki Suomen lentoasemat ovat joutuneet turvautumaan vaihtoehtoisiin järjestelmiin gps-häirinnän takia, kertoo Uutissuomalainen. Lentokoneet käyttävät gps:ää muun muassa navigointiin.
Jo neljällätoista Suomen lentoasemalla lentokoneiden lähestymisessä käytetään valvontapalvelua. Se on tutkaan ja maa-asemaverkostoon perustuva järjestelmä, joka määrittelee lentokoneen sijainnin. Talven ja kevään aikana myös Kemi-Tornion, Joensuun ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemilla ryhdytään käyttämään gps:n sijaan valvontapalvelua, kertoo Uutissuomalainen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin eritysasiantuntija Tapani Maukonen kertoo Uutissuomalaiselle, että Venäjän tekemä gps-häirintä on kasvanut rajusti viime vuoden tammikuusta lähtien. Viime vuonna Suomen alueella ilmailussa ilmoitettiin yhteensä 2 800 gps-häiriöstä, kun toissa vuonna ilmoituksia tuli reilut 200.
– jos lentokone lentää Etelä-Suomessa tietyn korkeuden yläpuolella, se kokee jossain vaiheessa varmasti gps-häirintää, Maukonen sanoo Uutissuomalaiselle.
Hänen mukaansa häiriöt tulevat Venäjältä, joka suojaa omia tärkeitä kohteitaan gps-häirinnällä, ja vaikutukset ulottuvat Suomeen asti.
Maukosen mukaan gps-häirintä ei ole kuitenkaan vaikuttanut merkittävästi Suomen lentoliikenteen turvallisuuteen ja aikatauluihin.
10:52