Talouselämän mukaan autojen yksityisleasing on lyönyt itsensä läpi myös Suomessa, vaikka muiden Pohjoismaiden suosioon ei meillä vielä ylletäkään.
Yksityisleasing on käytännössä auton vuokraamista kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi kiinteään kuukausihintaan. Kuluttaja voi hieman sopimuksesta riippuen välttää monta auton omistamiseen liittyvää varjopuolta, kun taas autoliikkeelle yksityisleasing on käytännössä yhtä hyvää bisnestä kuin perinteinenkin autokauppa. Halvimmillaan uuden auton voi saada käyttöönsä alle 200 euron kuukausimaksulla – ja käsirahaakaan ei tarvita.
Autotalo Laakkosen ja Veljekset Laakkosen toimitusjohtaja Tero Panhelainen kertoi Talouselämälle, että yhtiö kokeili yksityisleasingia jo noin 12 vuotta sitten. Siitä meni kuitenkin vielä kymmenisen vuotta ennen kuin yksityisleasing tuli jäädäkseen. Nyt yksityisleasing muodostaa Laakkosella yli kymmenen prosenttia uusien autojen myynnistä.
Autokauppa on muuttunut nopeasti
– Ei tästä ole pitkä aika, kun autotehdas valmisti autot, maahantuoja toi ne maahan ja jälleenmyyjä myi, Panhelainen sanoi Talouselämälle.
– Digitalisaation aiheuttama disruptio eli murros luo uhkia ja mahdollisuuksia, ja mahdollisuuksista on otettava kiinni, hän jatkoi.
Ominaista uuden ajan autokaupalle on myös se, että entisistä kilpailijoista tulee kumppaneista ja vanhoista kumppaneista kilpailijoita. Esimerkiksi Laakkonen tekee yhteistyötä OP:n kanssa, jolla on myös oma yksityisleasing-palvelu.
– On fiksumpaa verkostoitua kuin muurautua.
Laakkosen ja OP:n lisäksi omia yksityisleasing-palveluitaan tarjoavat muun muassa ALD, LänsiAuto, Pörhön Autoliike, Rinta-Joupin Autoliike, Wetteri ja lukuisat muut.
***
0:15