Autojen ensirekisteröinnit ovat pudonneet noin kymmenen prosenttia viime vuodesta. Kalliiden superautojen kaupassa suunta on ollut toinen, vaikka kappalemäärät ovat vielä pieniä.
Esa Schroderuksen edustaman Luxury Collection Automobilesin myymälässä Lempäälässä kaikki on viimeisen päälle Ferrarin vaatimusten mukaista autojen show roomista huoltohallin perimmäiseen nurkkaan. Yritys sai viime kesänä virallisen Ferrari-jälleenmyyjän statuksen.
Takana on paitsi pitkä paperisota, myös vuosien myyntityö. Maranellon vakuutti Schroderuksen ja kumppaneiden kyky myydä superautoja Suomen pienille markkinoille.
– Kun neljä ja puoli vuotta sitten aloitimme uusien Ferrarien maahantuonnin, Suomeen ei ollut kolmeen vuoteen myyty yhtään uutta Ferraria.
Viimeisten reilun neljän vuoden aikana on tehty sopimukset yli sadasta uudesta Ferrarista.
– Ensimmäisenä vuonna saimme myytyä seitsemän kappaletta, seuraavana 14 kappaletta, sitten 18 kappaletta, sitten 24 kappaletta. Tänä vuonna on tehty jo reilusti yli 30 sopimusta.
Asenteet muuttuvat
Schroderuksen mukaan myynnin paranemisen taustalla on ihmisten vaurastumisen lisäksi asenteiden muuttuminen.
– Suomen taloudellinen kehitys on ollut hyvää, mutta kyllä varallisuutta Suomessa on ollut pitkään. Enemmän puhutaan mielestäni hyväksyttävyysmuutoksesta. Ihmiset ovat huomanneet, että naapurikateutta esiintyi -70- ja -80-luvulla, ja nykyään osataan olla onnellisia ja iloisia toisen puolesta, jos joku on hankkinut tällaisen erikoisemman ja arvokkaamman laitteen, Schroderus uskoo.
Luxury Collectionin asiakkaista moni vie auton suoraan ulkomaille maksamatta veroja Suomeen.
– Luksusautoissa autoveron määrä alkaa suurimmillaan olla 400 000 euroa, niin moni asiakas huomaa, että samalla rahalla voi ostaa ulkomailta asunnon ja tallin ja viedä auton sinne. Se on valitettavan usein tilanne, johon päädytään. Suomen valtio ei saa tässä tapauksessa euroakaan, Schroderus sanoo.
Hän ehdottaa ratkaisuksi autoverokattoa.
– Olisiko se vaikka 50 000 euroa. Silloin saisimme autot jäämään Suomeen, jolloin Suomen valtio saisi myös arvonlisäverotuoton, joka näissä autoissa on yli 60 000 euroa kappale, Schroderus ynnää.
Perusautokauppassa epävarmuutta
Siinä missä Ferrari-kauppa käy, ovat kaikkien autojen ensirekisteröinnit Suomessa laskussa viime vuoteen verrattuna. Pudotusta on noin kymmenen prosenttia.
– Tällaista vuotta ei ole ollut aikoihin, tiivistää Autotuojat ja -teollisuus ry:n puheenjohtaja Johan Friman.
Hänen mukaansa taustalla on ennen muuta kuluttajien epävarmuus.
– Kuluttajien keskuudessa on epävarmuus siitä, mitä uskaltaa ostaa. Uskaltaako ostaa uuden diesel- tai bensa-auton vai pitääkö odottaa täyssähköautoa. Tämä on ehkä suurin yksittäinen syy, Friman sanoo.
Ferrari-kaupassa epävarmuus kuluttajapäätöksissä tai taloudessa ei Esa Schroderuksen mukaan juuri näy, ainakaan negatiivisesti. Päin vastoin, talouden yleinen epävarmuus voi hänen mukaansa saada jonkun nimenomaan sijoittamaan superautoon.
– Varsinkin jos pääsee siihen asemaan, että saa hankittua jonkin erikoismallin, ne voivat jopa nostaa arvoaan. Tällöin kaupankäyntiin tulee mukaan sijoittajaprofiili, Schroderus sanoo.