Formula ykkösten strategisessa työryhmässä keskusteltiin sunnuntaina aivan uudenlaisesta aika-ajomallista.
Tallit, Kansainvälisen autoliiton puheenjohtaja Jean Todt, kaupallisia oikeuksia edustava Bernie Ecclestone ja F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli pitivät Bahrainissa palaverin toimenpiteistä nykyisen aika-ajomallin korvaamiseksi.
Aika-ajoihin tuotiin täksi kaudeksi kovalla kiireellä uusi pudotussysteemi, joka on osoittautunut käytännössä täysin toisenlaiseksi kuin osapuolet toivoivat.
Motorsport.comin mukaan Todt ja Ecclestone vastustivat sunnuntain kokouksessa paluuta viime kaudelta tuttuun aika-ajoon, jossa kahden ensimmäisen osion jälkeen pudotetaan pois osa kuljettajista. Pöydällä oli tällä kertaa uusia ideoita aika-ajojen terävöittämiseksi.
Sivuston lisäksi myös saksalainen Auto Motor und Sport kertoi pian tapaamisen jälkeen, että kompromissiehdotus pitäisi aika-ajojen kolme osiota voimassa, mutta kuskien aika jokaisessa osiossa koostuisikin kahden kierroksen yhteistuloksesta.
Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembery paljasti, että pöydällä oli kolme uutta ehdotusta. Sen sijaan ylimääräisen rengassetin antamisesta viimeiseen osioon ei keskusteltu.
– Kompromissi tuotiin pöydälle ja talleilla on ensi torstaihin asti aikaa harkita sitä. Se on rehellisesti sanottuna parempi kuin mitä meillä nyt on ja paljon lähempänä viimevuotista systeemiä, mutta se tarvitsee lisäarviointia, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kommentoi.