F1-sarjan uudeksi omistajaksi noussut Liberty Media vihjailee tekevänsä muutoksia sarjan rahavirtojen jakamiseen.
Liberty Media suuntaa voimavarojaan kauppojen ratkettua sarjan suosion ja tuottojen lisäämiseen. Yhdeksi puheenaiheeksi nousee myös talleilla jaettavat palkintorahat, joita on jaettu huomattavasti enemmän perinteisemmille talleille. Esimerkiksi Ferrari on saanut "historiapykälän" nojalla noin 90 miljoonan suuruisen vuosipotin, kun Manorin ja Sauberin kaltaiset tiimit ovat joutuneet tyytymään alle puoleen siitä.
Libertyn toimitusjohtaja Greg Maffei on sitä mieltä, että näin epätasainen bonusten jakaminen on tullut tiensä päähän. Maffein mielestä myös Ferrarin on järkevää hyväksyä muutos, sillä sen sponsoripotin odotetaan kasvavan, kun F1-sarjan kiinnostavuus lisääntyy kiristyvän kilpailun myötä.
– Ferrari saa valtavasti omia sponsorituloja. Ne kasvavat entisestään, kun kisat muuttuvat entistä hienommiksi. Talleilla maksettavia bonuksia pitää siis miettiä, jotta ne olisivat enemmän tasapainossa ja reilumpia kaikille, Maffei kommentoi.
Miljardööri John Malonen johtama Liberty Media ilmoitti syyskuussa sopineensa F1:n emoyhtiön ostamisesta sijoitusyhtiö CVC Capitalilta. Libertyn mukaan noin 7,5 miljardia euron kaupoille lyödään sinetti myöhemmin tässä kuussa. Kansainvälinen autoliitto FIA sinetöi kaupan keskiviikkona.
Lähde: motorsport.com