Uusi kehopositiivisuustrendi villitsee Instagramissa – näin lihavat tytöt oikeasti pukeutuvat

Scarymommy.com-sivusto hehkuttaa, että Instagramissa ylipainoisten naisten #whatfatgirlsactuallywear-kampanja on innoittanut monia  julkaisemaan oman kuvansa. Kuvilla naiset haluavat osoittaa, että kiloista ja yhteiskunnan kauneusihanteista huolimatta jokainen voi pukeutua juuri niin kuin itse haluaa.

Yllä olevalla videolla kerrotaan, miten hoikennussovellus oli liikaa pluskokoiselle mallille.

Kehopositiivisuus on ollut tapetilla jo jonkin aikaa. Nyt monet ovat innostuneet laittamaan Instagramiin kuviaan hashtagilla #whatfatgirlsactuallywear, vapaasti suomennettuma "näin lihavat tytöt oikeasti pukeutuvat".

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Sivuston mukaan Instagramista löytyy tällä merkinnällä yli 80 000 kuvaa ja määrä vain kasvaa.

Jokainen saa pukeutua mielensä mukaan

Kuvilla halutaan viestiä, että ylipainoiset naiset naiset voivat pukeutua juuri niin kuin itse haluavat. Sillä ei ole väliä, vaikka yhteiskunnan silmissä jokin vaate ei sopisi suuremman painoindeksin omaavalle henkilölle.

Kampanja näkyy olevan suosittu niin pluskokoisten mallien kuin normaalipainoistenin keskuudessa.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Lihava on vain adjektiivi

Lisäksi halutaan pureutua "lihava"-sanan syvimpään olemukseen. Sanalla on hyvin negatiivinen kaiku. 

"Lihava" on kuitenkin vain sana, ei tuomio. 

Se ei myöskään ole tunne. Itseään ei voi tuntea lihavaksi.

Voi tuntea, että söi liikaa, ja että inhoaa kroppaansa mutta lihavaksi tunteminen ei ole niille synonmyymi.

Scary Mommyn mukaan lihava on kuvaus kehosta, joka on suurempi kuin yhteiskunnan sosiaalisissa normeissa määritelty keho.

Kuten nimimerkki "chubbystruggles" toteaa: Yritän ajatella sanan "lihava" juuri sellaisena kuin se on ja mihin se on tarkoitettu: adjektiivina.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

Tästä kampanjassa onkin kyse. Lihava-sana on vain adjektiivi.

Pluskokoisiin liittyy "myyttejä"

Dionne Reeves-Grubbs, Full Figured Fierce -järjestön perustaja kertoo, että kampanjassa luodaan silmäys pluskokoisten ihmisten elämään.

– Yhteisöä ympäröivät myytit ja olettamukset esimerkiksi siitä, mitä syömme, miten pukeudumme ja miten rakastamme.

Myyttejä liittyy Reeves-Grubbsin mukaan kaikkiin asioihin, joita ”standardikokoiset” ihmiset tekevät.

– Tämä kampanja tuo kehopositiivuus-liikkeen jokapäiväiseen elämään.

Lue myös:

    Uusimmat