Teknavin syksyn tv-kauden viimeisessä jaksossa Risto Virtasen testissä nähtiin Peugeotin uusi lippulaiva, mutta auton hinnat eivät olleet vielä silloin tiedossa. Maahantuoja julkaisi nyt tiedot auton hinnoista ja varusteista.
Uusi Peugeot 508 herätti kiinnostuksemme jo ensikoeajoilla ulkomailla. Uutuus hyödyntää useissa malleissa nähtyä EMP2-pohjalevyä, mutta autolla on selkeästi oma luonteensa. Osa sitä on erittäin näyttävä ulkomuoto, ja tyylikäs sisustus. Tämän lisäksi matalan auton ajettavuuteen on panostettu paljon.
Isompien perheautojen luokkaan sijoittuvan 508:n hinnat alkavat 30 960 eurosta, jolloin voimalinjan virkaa hoitaa 1,5-litrainen nelisylinterinen turbodiesel (96 kW (130 hv) / 300 Nm), jonka parina toimii 6-portainen manuaali. 8-portaiselle automaattivaihteistolle kertyy hintaa hieman vajaa 2 500 euroa. Tämän lisäksi tarjolla on kaksi versiota 2,0-litraisesta turbodieselistä (120 kW (163 hv) / 400 Nm ja 130 kW (177 hv) / 400 Nm), joiden parina toimii aina automaattivaihteisto. Näiden hinnat alkavat 41 449 (BlueHDi 160) ja 49 904 (BlueHDi 180) eurosta.
Edullisin bensiinivaihtoehto on aina 8-portaisella automaattivaihteistolla varustettu PureTech 180 (133 kW (181 hv) / 250 Nm), jonka hinnat alkavat 37 907 eurosta. Malliston toisena bensavaihtoehtona ja samalla lippulaivana sekä Teknavinkin koeajossa ollut PureTech 225 (165 kW (224 hv) / 300 Nm) kustantaa 52 442 euroa.
Varustetasoja on tarjolla neljä. Perustasona toimiva Active pitää sisällään muun muassa 12,3-tuumaisella näytöllä toteutetun mittariston, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, 8-tuumaisen keskusnäytön, pysäköintitutkan takana sekä kuljettajaa avustavina järjestelminä automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksella, törmäysvaroittimen sekä kaistavahdin ja -avustimen.
Noin 3 500 euron lisähintaan pääsee käsiksi Allure-varusteluun. Se tuo mukanaan muun muassa LED-ajovalot, pysäköintitutkan eteen, isommat vanteet, avaimettoman lukituksen laadukkaamman istuinverhoilun sekä ristiseläntuen säädön, keskikonsoliin isomman 10-tuumaisen näytön ja navigointijärjestelmän. Auto myös vahtii kuljettajan vireystilaa, vaihtaa automaattisesti kaukovaloille ja varoittaa myös kuolleessa kulmassa olevista autoista.
Vajaan 2 000 euron panostuksella pääsee käsiksi GT-Line-varusteluun. Tämä tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat istuimet, sähkötoimisen takaluukun sekä osanahkaverhoilun. Korkein GT-varustelu puolestaan kulkee aina käsikädessä kahden tehokkaimman moottorivaihtoehdon kanssa. GT-malli sisältää säädettävän alustan, aktiivijousituksen, paremman äänentoiston, 360-asteen pysäköintikameran sekä paremman verhoilun ja koristelistoja sisällä.
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää:
Koeajossa Peugeot 508 GT – leijonaperheen uusi isäntä