Poliisin toteuttamassa 24 tunnin nopeusvalvontamaratonissa mitattiin ylinopeuksia enemmän kuin vastaavissa valvonnoissa edellisinä vuosina.
Pääkuvan videoTällainen on poliisin kamera-auto – ja näin se toimii |
– Ylinopeustapaukset nousivat viime vuoden hieman yli 4 000 tapauksesta noin 5 500 tapaukseen vuorokauden aikana, Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskus asetti päälle kaikki käytössä olevat 120 automaattivalvontakameraa keskiviikkoaamuna kello kuudelta, ja myös poliisiyksiköiden 22 siirrettävää valvonta-autoa olivat liikkeellä. Poliisi käytti tämän vuoden nopeusvalvontamaratoniin enemmän työaikaa ja valvontatunteja kuin edellisinä vuosina.
Valvontaa kohdennettiin erityisesti alueille, missä on sattunut onnettomuuksia ja käytetään runsaasti ylinopeuksia. Valvontaa suunnattiin myös kansalaisten poliisille antaman palautteen ja valvontapyyntöjen perusteella.
24 tuntia kestäneen valvontamaratonin aikana eniten ylinopeuksia kuvannut kamera oli Kehä I:llä Malmin liittymän kohdalla. Se kirjasi yhteensä 768 ylinopeutta, mikä oli yli kolme kertaa enemmän kuin seuraavaksi tehokkain, niin ikään Kehä I:llä oleva Vallikallion kamera, joka nappasi 246 hurjastelijaa. Kolmanneksi eniten töitä sai paiskia valtatie 12:lla Tampereen Linnainmaalla sijaitseva kamera, joka välkkyi 233 kertaa. Poliisi ilmoitti jo tiistaina, että Vallikallion tolpassa tulisi olemaan kamera, mutta tieto ei ilmeisestikään kaikkia tavoittanut.
Laajasta tiedottamisesta ei suurta apua
Valvontamaraton oli näkyvästi esillä tiedotusvälineissä. Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onninen kertoo, ettei laaja tiedottaminen tai useiden valvontakameroiden sijaintitietojen kertominenkaan hillinneet kaikkien autoilijoiden kaasujalkaa.
– Jatkossakin merkittävä osa poliisin teemavalvonnasta tullaan tiedottamaan näkyvästi ennakkoon. Samalla kuitenkin tehdään valvonnan vaikuttavuuden tehostamiseksi ilman ennakkotiedotteita suoritettua valvontaa niin sanotun piilorikollisuuden paljastamiseksi, Onninen sanoo.
Pasterstein ja Onninen toivovatkin, että rauhallinen ja turvallinen ajotapa pidettäisiin mielessä syksyn sateissa ja tulevilla liukkailla keleillä.
Lähde: Poliisihallitus