Kiinalaisalus on ankkurissa Kattegatin merialuuella Tanskan ja Ruotsin välillä.
Itämeren merenalaisten tietoliikennekaapelien vaurioitumisten aikaan alueella liikkunut kiinalaisalus Yi Peng 3 on edelleen ankkurissa Kattegatin merialueella Tanskan ja Ruotsin välillä, käy ilmi meriliikenteen seurannan MarineTraffic- ja VesselFinder-sivustoilta.
Kiinalaisaluksen vierellä on yhä myös Tanskan laivaston partioalus.
Kiinalaisalus on ankkurissa Tanskan aluevesien ja niiden ulkopuolisen talousvyöhykkeen välisellä rajalla, karttaseurannasta käy ilmi.
Keskiviikkona tanskalaismedia DR kertoi, että tämä voi käytännössä rajoittaa toimia, joita Tanskan viranomaiset voivat alukseen laillisesti kohdistaa.
– Jos laiva sijaitsee 12 merimailin (22 kilometrin) sisällä Tanskan rannikolta, eli siis Tanskan aluevesillä, laiva voisi yhtä hyvin lojua Himmelbjergetillä (Tanskan korkeimpiin kuuluva kukkula). Näiden rajojen sisällä vallitsee täysi tanskalainen toimivalta ja Tanskan lait pätevät, kertoi DR:lle Etelä-Tanskan yliopiston merioikeuden professori Kristina Siig.
Karttatietojen mukaan alus näyttäisi olevan täpärästi Tanskan aluevesien ulkopuolella, mutta DR ei saanut tähän vahvistusta Tanskan viranomaisilta. Tanskan puolustusvoimat ei myöskään vahvista tanskalaismedialle, onko sen henkilöstöä käynyt kiinalaisaluksella.
Lue myös: Merikaapelin korjausaluksen määrä lähteä Ranskasta tänään
Ruotsi aloittaa korjaustöitä
Itämerellä on vaurioitunut kaksi tietoliikennekaapelia Suomen ja Saksan sekä Ruotsin ja Liettuan välillä. Syynä pidetään ulkoista voimaa.
Ruotsin ja Liettuan välisen vaurioituneen merikaapelin korjaustyöt ovat alkamassa, kertoo Ruotsin radion (SR) alainen P4 Kalmar. Korjaustehtävä on annettu Baltic Offshore -yhtiölle, jonka korjausalus lähti satamasta torstaina.
Paikan päällä vaurioiden tutkinta jatkuu. Ruotsin merivoimien mukaan työtä on vaikeuttanut haastava sää sekä se, että kaapeli on yli sadan metrin syvyydessä.
Ruotsin viranomaiset tutkivat tapahtunutta epäiltynä sabotaasina. Suomessa keskusrikospoliisi (KRP) ilmoitti keskiviikkona käynnistäneensä esitutkinnan Suomen ja Saksan välillä kulkevan C-Lion1-tietoliikennekaapelin katkeamisesta.
Asiaa tutkitaan tässä vaiheessa törkeänä vahingontekona ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä, mutta rikosnimikkeet voivat vielä muuttua.
Suomen ja Saksan välistä kaapelia hallinnoiva Cinia päivitti torstaina tiedotettaan sanoen, että korjausalus Cable Vigilance lähti Calais’sta Ranskasta torstaina iltayhdeksältä Suomen aikaa.
Sen odotetaan aloittavan korjaustyöt viimeistään maanantaina sääolosuhteista riippuen. Arvio kaapelin korjauksen valmistumisesta on marraskuun loppuun mennessä, eli ensi viikon aikana.
Myös Ruotsin ja Liettuan välisen kaapelin tietoliikenteen arvellaan palautuvan ensi viikolla, kertoi korjausyhtiö Ruotsin radiolle.
Vahvistamattomia tietoja venäläisaluksesta
Meriliikennettä tarkkailevan Droxford Maritime -uutiskirjeen julkaisemien tietojen mukaan Skagerrakin salmen alueella olisi torstaina liikkunut venäläinen sota-alus. Uutiskirjeessä arvioitiin, että alus olisi määrätty tarkkailemaan tilannetta Yi Peng 3:n lähellä.
Omien sanojensa mukaan "pimeänä liikkuvien" alusten seurantaan erikoistunut Droxford Maritime ei avaa julkisesti tiedonkeruumenetelmiään, mutta sen tietoja on siteerannut aiemmin ainakin israelilaislehti Jerusalem Post. Tuolloin Droxford Maritime oli julkaissut tietoja venäläisaluksesta, jonka epäiltiin keränneen tietoa israelilaisesta sukellusveneestä.
Venäläisaluksen läsnäolon Skagerrakissa on myös maininnut X:ssä meriliikenteen yrityksille yksityissektorin tiedustelupalveluja tarjoavan Risk Intelligencen toimitusjohtaja Hans Tino Hansen. Hän huomauttaa, että venäläiset sota-alukset ovat liikkuneet samalla alueella aiemminkin tarkkailutehtävissä. Venäläisalusten toiminnasta vuonna 2022 kertoi tanskalaismedia Nordjyske.
STT ei pystynyt perjantaina vahvistamaan venäläisen sota-aluksen sijaintia julkisista lähteistä.
Alusta ei perjantaina näkynyt meriliikenteen julkista AIS-paikannusjärjestelmää käyttävillä seurantasivustoilla, ja lähimmät näkyvät Venäjän lipun alla liikkuneet alukset olivat rahtilaivoja ja muita siviilialuksia.