Media: Tanskalaisalus seuraa Itämerellä kaapelien lähistöllä liikkunutta kiinalaislaivaa

0:35img
Katso video: Nämä alukset liikkuivat kaapelirikkopaikoilla niiden vaurioiden syntyhetkillä. Yksi alus kiinnittää huomion.
Julkaistu 20.11.2024 05:34

MTV UUTISET – STT

Tanskalainen partioalus seurasi tiistaina Tanskan merialueella kiinalaista rahtilaivaa, joka liikkui Itämerellä merikaapelien lähistöllä samoihin aikoihin, kun kaapeleissa havaittiin vaurioita.

Kiinalaisen rahtilaiva Yi Peng 3:n liikkuminen merikaapelien lähistöllä ilmeni meriliikennettä seuraavasta Marinetraffic-palvelusta tiistaina. Keskiviikon vastaisena yönä kiinalaisalus oli Marinetrafficin mukaan täysin pysähtyneenä Kattegatin alueella.

Tanskalaislehti Berlingsken mukaan useat tanskalaisalukset seurasivat kiinalaista rahtilaivaa koko tiistain ajan, tanskalainen BT kirjoittaa. Keskiviikon vastaisena yönä Marinetrafficin ja Vesselfinderin seurantatietojen perusteella Yi Peng 3:n lähistöllä oli enää yksi tanskalaisalus.

Kaksi merikaapelia vaurioitui

Suomen ja Saksan välisessä C-Lion1-tietoliikennekaapelissa havaittiin vika maanantaina aamuyöllä. Kaapelin uskotaan katkenneen ulkoisen voiman, kuten ankkuroinnin tai pohjatroolauksen, aiheuttamana. Myöhemmin samana päivänä kerrottiin Liettuan ja Ruotsin välisen merikaapelin vaurioituneen.

Suomen viranomaiset eivät tiistaina ottaneet kantaa siihen, liittyvätkö Suomen ja Saksan välisen kaapelin sekä Liettuan ja Ruotsin välisen kaapelin vauriot toisiinsa. Viranomaiset eivät myöskään kertoneet kahden eri kaapelin rikkoutumispaikkojen fyysistä välimatkaa.

Suomen ja Saksan ulkoministerit ovat kertoneet, että maiden välisen kaapelin vauriosta on käynnissä perusteellinen tutkinta. Ruotsin siviilipuolustusministeri puolestaan kertoi maan yleisradioyhtiö SVT:lle Ruotsin viranomaisten tutkivan molempia tapauksia.

Häkkänen: Merioikeuden tulkinta johtanut viivästymiseen

Puolustusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan jo ennen tuoreita kaapelirikkoja on käyty läpi sitä, ettei Balticconnector-putken hajoamisen kaltaisissa tapauksissa syntyisi aukkoja tutkinnassa. Häkkänen kommentoi asiaa tiistaina Brysselissä EU-maiden puolustusministerien kokouksen jälkeen.

Ministerin mukaan ongelmana on ollut aiemmin muun muassa kansainvälisen merioikeuden tulkitseminen niin, että epäilty alus voi päästä pakoon toiselle puolelle maailmaa.

Häkkänen totesi, että Balticconnector-putken hajottamisesta epäilty Newnew Polar Bear oli vuosi sitten pitkään Nato-maiden vesillä. Samalla se oli kansainvälisillä merialueilla.

Merioikeuden tulkinta johti Häkkäsen mukaan siihen, että alus pääsi karkuun ja tutkinta viivästyi. Tällaisia aukkoja on hänen mukaansa pyritty sen jälkeen tilkitsemään.

Lue myös: Videot kaapelirikkopaikoilta paljastavat: Tämän kiinalaisaluksen liikkeet herättävät kysymyksiä

Tuoreimmat aiheesta

Itämeri