Vääristeli uusien autojen myyntilukuja "keksipurkin" avulla – autojätille lätkäistiin kymmenien miljoonien sakot

Uutistoimisto Reutersin mukaan italialais-yhdysvaltalainen autokonserni Fiat Chrysler Automobiles on vääristellyt autojensa todellisia myyntilukuja. Tarkoituksena oli saada luvut näyttämään paremmilta kuin ne oikeasti olivat.

Fiat Chrysler on määrätty maksamaan 40 miljoonan dollarin eli vajaan 37 miljoonan euron sakot myyntilukujen manipuloinnista.

Yhdysvaltain arvopaperimarkkinoita valvova Securities and Exchange Commission eli SEC on todennut konsernin maksaneen jälleenmyyjäliikkeille, jotta nämä liioittelisivat autojen myyntimääriä. Näin on SEC:n mukaan toimittu vuosina 2012–2016. Kaksi yhdysvaltalaista autoliikettä on nostanut syytteet FCA:ta vastaan epäeettisestä liiketoiminnasta.

SEC kertoo huijauksen toimineen niin, että silloin, kun autoliikkeet saivat autoja myydyksi tavanomaista enemmän, ne jättivät FCA:n kehotuksesta näitä myyntejä raportoimatta. Sitten, kun oli hiljaisempaa, kaivettiin näitä pimentoon jääneitä myyntejä "keksipurkiksi" nimitetystä tietokannasta, jotta tavoitteisiin olisi näennäisesti päästy myös huonompina kuukausina.

Konsernin kerrotaan sittemmin muuttaneen toimintatapojaan siten, ettei vastaavia väärinkäytöksiä enää tapahdu.


Lue myös:

    Uusimmat