Tulevan formulakauden kisakalenteriin palaavaksi merkityn Etelä-Korean osakilpailun toteutuminen on erittäin epätodennäköistä, väittää BBC:n F1-toimittaja Andrew Benson.
Yeongamin radalla kausina 2010-2013 ajettu kisa ei koskaan saavuttanut yleisön suosiota. Viime kaudella kalenterista pudotettua osakilpailua yritetään herätellä henkiin uudella paikkakunnalla, mutta kisan sijoittaminen kalenteriin toukokuulle viikkoa ennen Espanjan osakilpailua tuottaa talleille logististia painajaisia.
Sisäpiiristä kantautuvat tiedot kertovat, että selitys Korean GP:n henkiin herättämiselle on yksinkertainen, kirjoittaa Benson. Korean listaus kauden kisakalenteriin nostaa osakilpailujen määrän 21:een, millä on vaikutuksia moottorisääntöihin.
Ensi kauden säännöt typistävät kuljettajille kauden aikana sallittujen voimanlähteiden määrän neljään. Tälle oletuksena on kuitenkin, ettei kauden osakilpailujen määrä ylitä kahtakymmentä. Kuljettajille sallitaan viisi voimanlähdettä, mikäli mestaruussarjan alun perin aikataulutettu kalenteri ylittää kaksikymmentä osakilpailua.
FIA:n keskiviikkona julkaisema kauden 2015 kisakalenteri on virallinen, joskin Korean kisa on siihen merkitty vain alustavana. Kisan mukanaolo kalenterissa antaa talleille kuitenkin luvan käyttää ensi kaudella viittä voimanlähdettä tämän kauden tapaan. Korean pudottaminen myöhemmin pois kalenterista ei muuta asiaa.
Kulisseissa ainakin yksi sarjan moottoritoimittajista on tehnyt töitä kautta kohden sallittujen voimanlähteiden määrän pitämisessä ennallaan.
- Kyynikot sanoisivat, että fantasiakisan laittaminen kalenteriin ja sen ottaminen sieltä myöhemmin pois on kivuton tapa varmistaa, että moottorien määrä pysyy ennallaan ilman tavanomaisia sääntöjen ympärillä käytäviä riitoja, Benson kirjoittaa.
Äänestä