McLarenin työntekijällä Australiassa todettu koronavirustartunta vaikuttaa F1-sarjan ja -tallien toimintaan muutenkin kuin vain niin, että Australian GP päädyttiin perumaan.
LUE MYÖS: Uutta tietoa F1-kalenterin mylläyksestä: kisoja kesätaukoon ja syksyyn – kausi venyisi ennätyspitkään
McLaren asetti Melbournessa kaikkiaan 15 työntekijäänsä 14 päivän mittaiseen karanteeniin. Australiaan jää seuraavien kahden viikon ajaksi myös tallin ylempää johtoa, jotka avustavat karanteeniin asetettuja työntekijöitä.
Isoon-Britanniaan matkustavat McLarenin kisatiimin jäsenet eivät puolestaan saa käydä tallin päämajassa seuraavien 14 päivän aikana.
Koska sairastunut McLaren-työntekijä oli ollut ennen testituloksen varmistumista tekemisissä myös muissa talleissa työskentelevien kollegoidensa kanssa, Melbournen varikolla heräsi huoli, miten laajalle virus on levinnyt. Lääkäreiden mukaan kenenkään muun ei kuitenkaan pitäisi olla vaarassa.
Tästä huolimatta Auto Motor und Sport kertoo, että myös muut tallit ovat asettaneet Australian-kisatiimissä mukana olevat työntekijänsä karanteeniin.
– Työt alkavat vasta 30. maaliskuuta, Alfa Romeon tiimimanageri Beat Zehnder vahvisti Auto Motor und Sportille.
Tämä tarkoittaa sitä, että myös Bahrainin osakilpailu jää lähes varmasti ajamatta. Kisa on alkuperäisen suunnitelman mukaan määrä järjestää ensi viikon sunnuntaina, 22. maaliskuuta. Myös Vietnamin GP, joka pitäisi ajaa 5. huhtikuuta, on vakavasti uhattuna.
Auto Motor und Sportin mukaan tällainen päätös tehtiin jo muutama tunti Australian GP:n perumisen jälkeen. F1-sarjan pomot ovat sanoneet tekevänsä päätökset seuraavien kisojen kohtalosta vasta lähipäivinä.
Jos tilanne Euroopassa jatkuu nykyisen kaltaisena, myös toukokuulle suunnitellut Hollannin, Espanjan ja Monacon osakilpailut ovat vaarassa.
LUE MYÖS: Australian GP peruttiin pitkän odottelun jälkeen, näin tapahtumat Melbournessa etenivät – Toto Wolffin puhelu Stuttgartiin avasi irvokkaan lukon
Varikolla yleinen mielipide on, että 7. kesäkuuta ajettavaksi tarkoitettu Azerbaidzhanin GP voisi olla realistisin mahdollisuus kauden alkamiselle. Mikäli näin kävisi, F1-tallit siirtäisivät kesätaukonsa elokuulta huhtikuulle ja sulkisivat tehtaansa kahdeksi viikoksi.
Esimerkiksi Monacon GP:n järjestäjät tarvitsevat tiedon F1:n suunnitelmista viimeistään huhtikuun alussa, sillä katuradan rakentamiseen menee aikaa noin kuusi viikkoa, ja kisa on merkattu kalenteriin toukokuun toiseksi viimeiselle sunnuntaille. Turhaa työtä ei tietenkään haluta tehdä.
Keväällä ajamatta jääneitä kilpailuja yritettäisiin tässä tapauksessa ajaa elokuussa. Todennäköisimpiä vaihtoehtoja olisivat Euroopassa ajettavat osakilpailut, muun muassa Hollanti ja Espanja.
– Valtameren takana ajettavaa osakilpailua ei ole kovin helppo mahduttaa mihinkään, Zehnder sanoo.
Koska kaikki on tässä vaiheessa pelkkää spekulaatiota, Auto Motor und Sport esittää juttunsa lopuksi oman, todella hurjan visionsa kisakalenterin järjestämiseksi, mikäli viruspandemia jatkuu pitkään.
– Mikäli tarpeen, kautta 2020 voisi jatkaa vuoteen 2021. F1-sarjan uusi aikakausi alkaisi tällöin vasta 2022. Olisi järjetöntä siirtää tälle kaudelle suunnitellut 20 F1-autoa suoraan museoon ilman ainuttakaan ajettua osakilpailua.
F1-sarjan sääntöihin on tehty kautta 2021 silmällä pitäen lähihistorian suurin mullistus, joka muuttaa täysin paitsi autojen ulkonäön myös sen, miten ja minkälaisilla taloudellisilla toimintaedellytyksillä talleja pyöritetään.