Lewis Hamiltonin jääminen kolmanneksi Japanin F1-kisassa ei ollut seurausta kisan alussa Ferrarin Charles Leclercilta saaduista osumista, vahvistaa Mercedes-talli.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Meksikon GP suorana 25.-27.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 17.55, aika-ajot klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00
Su: Meksikon GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.05Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Hamilton joutui ajamaan Suzukan alkukierrokset jumissa Leclercin perässä, kun Ferrari-kuski oli tätä ennen hajottanut etusiipensä lähdön kolarissa Red Bullin Max Verstappenin kanssa.
Mercedes-kuski sai tilanteesta osansa, sillä Leclecin asfalttiin kipinöineestä etusiivestä irronnut päätylevy vei Hamiltonin oikean puolen peilin mennessään. Leclercia ja Ferraria rankaistiin tästä kisan jälkeen.
LUE MYÖS: Charles Leclercille rangaistus! Ferrari-tähti putosi tuloksissa – toinen tutkinta voi sekoittaa F1-kuskien järjestystä vielä lisää
Tämän jälkeen britillä oli oma taistelunsa Ferrarin Sebastian Vetteliä ja omaa tallikaveriaan Valtteri Bottasta vastaan, mutta tappio näissä kamppailussa ei Mercedeksen mukaan johtunut Leclercin aiheuttamista vaurioista.
– Kun Charlesin etusiipi osui häneen, menetimme sivupeilin, mutta se ei juurikaan vaikuta autoon aerodynaamisesti, kertoo Mercedeksen ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin.
– Joitain kolhuja tuli, muttei mitään erityisen merkittävää. Se ei haitannut auton suorituskykyä – ei se tietenkään parantanut sitä, muttei myöskään merkittävästi haitannut. Ja koska hän ei joutunut puolustautumaan, se peili ei ollut mikään iso juttu.
– Pääsimme siis aika vähällä, ja olimme vain helpottuneita, ettei se tullut ohjaamon alueelle, jolloin se olisi voinut satuttaa Lewisia, Shovlin jatkaa.
Aggressiivisempi taktiikka olisi voinut toimia
Hamiltonin kisataktiikassa keskityttiin nimenomaan toisena olleen Vettelin lyömiseen, mutta jostain syystä vauhti ei riittänyt kaksoisvoittoon.
– Meidän täytyy katsoa, miksi se ei toiminut. Ja myös sitä, miten saisimme tehtyä autostamme paremman ohittamiseen, koska heidän autonsa on erittäin vaikea auto ohitettava, Shovlin kummastelee.
– Se on nähty monissa viimeisimmissä kisoissamme. Voimme ottaa heitä kiinni, olla jopa nopeampi kisavauhdissa, muttemme pysty ohittamaan, jos olemme heidän perässään.
LUE MYÖS: F1:ssä muhii jättiluokan skandaali, jos huijausväite osoittautuu oikeaksi – asiantuntija vertaa suuruusluokassaan jopa McLarenin vakoilutapaukseen
Hamilton otettiin ennakoivasti varikolle ennen Vetteliä, mutta jälkeenpäin ajateltuna Mercedes olisi voinut tehdä stopin vielä aiemmin.
– Meidän olisi varmaankin pitänyt ottaa Lewis aikaisemmin varikolle ja tehdä aggressiivisempi ”undercut”. Pysymällä kahden pysähdyksen taktiikassa se olisi saattanut päästää Lewisin edelle ensimmäisen stintin lopulla, Shovlin arvioi.