Japanin F1-kisan jälkeen Racing Pointin tekemästä valituksesta alkanut tutkinta voi johtaa Renault-tallin isoon rangaistukseen, jos sen väitetty automaattinen jarrubalanssijärjestelmä todetaan oikeaksi. Entinen F1-kuski Ralf Schumacher näkee ratkaisun olevan valtava etu kilpailussa.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton poisti poikkeuksellisen rajun tilityksensä: "Joskus minun tekee mieli luovuttaa kaiken suhteen"
Racing Point teki valituksen Renault’n sähköisestä jarrujärjestelmästä, joka sen väitteen mukaan säätelee itseään automaattisesti riippuen siitä, missä kohtaa rataa auto on matkalla. Tämä on F1-säännöissä kiellettyä, sillä sääntökirjan mukaan kuljettajan täytyy säädellä jarrubalanssiaan itse.
Racing Point toimitti Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle valitukseksi 12-sivuisen asiakirjan, jonka tutkimiseen liitto otti aikalisän, koska asia ei olisi ollut ratkaistavissa heti Japanin GP:n jälkeen.
Saksan Sky Sportsille asiantuntijana toimiva entinen kilpakuski Ralf Schumacher vertaa tapausta rangaistusasteikolla jopa vuoden 2007 vakoiluskandaaliin, jossa McLaren hyllytettiin valmistajien MM-pisteistä ja tuomittiin peräti 148 miljoonan dollarin (nykyrahana 133 miljoonan euron) sakkoihin.
– Tehdastiimiltä tuo olisi todella kyseenalaista. Heidän täytyisi ajatella kaikki uudelleen, Schumacher kommentoi tapausta.
– Kuski on yleensä vastuussa jarrubalanssin säädöstä, joten jos se tapahtuu automaattisesti, pystyt jarruttamaan myöhemmin ja saamaan lisää nopeutta mutkaan. Se olisi iso etu, Schumacher huomauttaa.
Taustalla ennenkin isompia ja pienempiä skandaaleita
Pitkään yritystä F1-sarjan huipulle palaamiseksi tehneelle ranskalaisyhtiölle sakot ja pistepotin menetys olisivat jättiluokan kolaus. Tällä kaudella nousu on ollut jälleen tahmeaa McLarenin tultua MM-pisteissä ohi valmistajien sarjan nelossijalle.
Renault’lla on taustalla myös vuosina 2008–09 jyllännyt ”Crashgate”, jossa tiimijohto todettiin syylliseksi Nelson Piquet juniorin tahalliseen ulosajoon tallikaverinsa Fernando Alonson voiton varmistamiseksi Singaporen GP:ssä 2008. Tuo tapaus johti brändin vetäytymiseen F1-sarjan tehdastiimin paikalta.
– Epäilyksen täytyy olla merkittävä, koska on kirjoittamaton sääntö, ettei toista tallia syytetä, ellei olla 100-prosenttisen varmoja, Ralf Schumacher sanoo.
– Jos he ovat oikeassa, se on katastrofi Renault’lle. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun he herättävät huomiota.
Viimeksi syyskuun Singaporen viikonloppuna Rellut hylättiin aika-ajossa, kun auton kineettisen energian kierrätysyksikkö MGU-K:n todettiin jakavat enemmän tehoa hybridimoottoriin kuin säännöt sallivat. Tuolloin Renault perusteli virtapiikkiä virheeksi, joka tuli kanttarien yli ajettaessa. Tallin mukaan sen vaikutus vauhtiin oli mikroskooppisen pieni.
Viime vuonna sarjassa kiisteltiin Renault'n tavasta parantaa takasiiven toimintaa pakokaasujen ohjaamisella ylös siipeen, mikä johti sääntöjen uudelleen muotoiluun auton takapään osalta.
Uudesta tutkinnasta Schumacher odottaa pitkää.
– FIA on jo nyt ylikuormitettu yksinkertaisistakin päätöksistä, ja tämä on todella mammuttimainen tehtävä. Heidän pitää olla täysin varmoja, koska se olisi valtava takaisku Renault’lle, Schumacher toteaa.