Vältä kaatuminen, kun menet autoon – asiantuntija neuvoo tärkeän tekniikan: "Liukastumisriski on pienempi"

7:34imgKatso myös: Autoliiton koulutuspäällikkö kertoo videolla, mihin asioihin ikäautoilijan kannattaa kiinnittää huomiota autoa valitessaan. Videolla tulee esiteltyä myös oikea autoonnousutekniikka sekä muutamia autonkäyttöä helpottavia apuvälineitä.
Julkaistu 25.01.2025 11:45
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kaatumisen riskiä voi pienentää muun muassa ennakoivilla liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ja oikealla autoonnousutekniikalla – apuvälineitä unohtamatta.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten välttää varmimmin liukastuminen ja kaatuminen autoon mentäessä ja sieltä ulos tultaessa?

Vastaus: Ilman lämpötilan sahatessa nollan molemmin puolin on tälläkin talvikaudella välillä ollut todella liukasta – niin kotipihoissa kuin parkkipaikoillakin. 

Välillä tuntuu, että jo auton luo pääseminen pystyssä pysyen vaatii paitsi varovaisuutta myös hyvää tuuria. Erityisen riskialtis vaihe autoon mentäessä on kuitenkin se, kun itseä aletaan sovittaa ovesta autoon sisälle. Vastaavasti kaatumisia tapahtuu paljon myös autosta pois noustaessa.

Lue myös: Kati sai aivovamman kaaduttuaan työpaikan pihassa: Vaara vaanii pääkallokelillä

Liukkaudentorjuntatoimenpiteitä

Omassa kotipihassa voi tietenkin vaikuttaa liukkauteen ennakoivin kunnossapitotoimenpitein. Lumet kannattaa aurata, kolata, lingota tai lapioida pois reitiltä, jota autolle kulkee ja myös auton ympäriltä. 

Jos esimerkiksi lumisateen jälkeen lumia auton päältä puhdistaessaan talloo maassa olevan lumen piukkaan auton ympärille, on auto seuraavan kerran lämpötilan mennessä plussan puolelle ympäröity kuperalla ja vaarallisen liukkaalla vesijäävallilla. 

Auton ympärystä siis kannattaa puhdistaa lumesta ennen kuin aloittaa auton puhdistustoimet. Kun lumet on sitten puhdistettu auton päältä, on auton ympärystä puhdistettava uudelleen, ettei juuri katolta harjattuja lumiakaan tule tallottua auton ympärille kuperaksi valliksi. Reitti kotiovelta autolle sekä auton ympärystä kannattaa myös hiekoittaa mahdollisuuksien mukaan.

Autolla liikutaan toki paljon myös paikoissa, joissa itsellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, miten ja missä vaiheessa lumityöt on tehty ja miten on hiekoitettu. Tällöin tarvitaankin erityistä varovaisuutta. Paikasta riippumatta liukastumisriskiä voi pienentää ja omaa turvallisuutta parantaa oikealla autoon meno- ja sieltä ulostulotekniikalla.

liukkaus1Kun autoon istutaan eikä astuta, vähenee liukastumisen riski tuntuvasti. Samalla saadaan vältettyä lumen kulkeutuminen kengissä autoon sisälle.Teppo Vesalainen

Autoon istutaan – ei astuta

Kun auton luo on päässyt ja oven saanut auki, kannattaa istahtaa penkille sivuttain – siis niin, että takapuoli istutetaan penkkiin, mutta molemmat jalat ovat vielä tukevasti auton ulkopuolella, maan pinnalla. Tällä tekniikalla liukastumisriski on pienempi ja auton viereen kaatuminen huomattavasti epätodennäköisempää. 

Tässä on myös se hyvä puoli, että jalkoja voi näin toimien kopistella toisiaan vasten auton ulkopuolella, jolloin lunta ei kulkeudu kenkien mukana autoon sisälle. Kaikki ylimääräinen kosteus auton sisällä lisää lasien huurtumista ja vaikeuttaa näin havainnointia autosta ulos. 

Lue myös: Älä kiroa auton huurtuvia ikkunoita, vaan ehkäise ongelma oikeilla toimilla – "Tehokas keino"

Kun jalat on kopisteltu puhtaiksi, nostetaan ne autoon sisälle ja samalla pyörähdetään ajoasentoon. Mikäli kitka takapuolen ja penkin välissä tuntuu vaikeuttavan kääntymistä kohtuuttomasti, kannattaa harkita tilannetta helpottavan apuvälineen, kääntölevyn, hankintaa.

Kääntölevy maksaa tyypillisesti muutamia kymppejä. Se asetetaan istuimelle ja sitten kuljettaja tai matkustaja istuu sen päälle. Kääntölevy helpottaa ajoasentoon kääntymistä huomattavasti ja se toimii hyvin sekä kuljettajan että matkustajan paikalla.

Autosta poistuttaessa toimitaan vastaavalla tavalla, päinvastaisessa järjestyksessä.

liukkaus2Kääntölevy vähentää kitkaa takapuolen ja penkin välissä helpottaen näin ajo- ja poistumisasentoihin pyörähtämistä.Teppo Vesalainen

Jos autoon koitetaan mennä edellä mainitusta ohjeistuksestani poiketen jalka edellä, tulee käytännössä koko kehon paino varattua auton vieressä, maassa, olevalle jalalle. Jos tämä jalka sattuu luistamaan juuri kriittisellä hetkellä, huomaa autoon pyrkivä makaavansa maassa auton vierellä. Hyvällä tuurilla selvitään mustelmilla – huonolla tuurilla murretaan lonkka. 

Tällä tekniikalla kulkeutuu myös lunta autoon sisälle, ellei autoon tulija sitten potki kenkiään auton helmaan välittämättä toimenpiteen auton maalipintaan aiheuttamista kolhuista tai naarmuista.

Lue myös: Yksi asia sähköautoista yllätti, kun toimittaja lähti kokeilemaan liukkaalla ajoa – "Vaikuttaa olennaisesti auton käyttäytymiseen"

teppoboksi_UUSI2025MTV

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Liukkaus