Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten tulisi toimia, jos auton kanssa jumiutuu hankeen?
Vastaus: Järkevä kuljettaja pyrkii välttämään ajamista sellaiseen paikkaan, johon auto voi jäädä kiinni. Siitä huolimatta on tärkeää myös varautua pahimpaan. Mikäli lumeen juuttuu, tilanteessa auttaa väljä aikataulu, hetken harkinta, asiamukaiset varusteet sekä puhelimeen etukäteen tallennettu hinaus- tai matkanjatkamispalvelun numero.
Lunta on tupruttanut tällä viikolla vähintäänkin riittävästi. Lyhyessä ajassa satava suuri lumimäärä aiheuttaa väistämättä omat haasteensa autoiluun. Yksi niistä on juuri tuo kysymyksessä esitetty hankeen jumiutuminen.
Suurin todennäköisyys kiinnijäämiseen on vähemmän liikennöidyillä teillä, joita ei aurata puhtaaksi aivan ykkösprioriteetilla, sekä pysäköintialueilla ja kadun varressa olevissa pysäköintiruuduissa.
Lähde ajoissa, jotta järkevän pysäköintipaikan etsimiseen jää aikaa
Viisas kuljettaja lähtee matkaan ajoissa. Tällaisilla keleillä voi liikenne olla paikoitellen hyvinkin solmussa tai ainakin liikennevirta etenee normaalia hitaammin. Aikataulupaineet ajavat herkästi kuljettajan tekemään hölmöjä ratkaisuja, jotka saattavat kaduttaa myöhemmin.
Väljä aikataulu sen sijaan antaa mahdollisuuden harkita ja tarvittaessa joustaa alkuperäisestä suunnitelmasta. Se mahdollistaa myös auton huolellisen puhdistamisen ennen ajoon lähtöä ja irtikaivamisen turvallisesti ja harkiten, mikäli kuitenkin sattuu jäämään kiinni. Näin selviää itse parhaiten ongelmitta ja auto vaurioitta, kun tarvetta hätäratkaisuihin ei tule.
Kun ei ole liikkeellä sekuntipelillä, myös järkevän pysäköintipaikan etsintään jää enemmän aikaa. Lumimyräkässä ja sen jälkeisinä päivinä pysäköintipaikat ovat usein kortilla, koska niitä ei ole ehditty aurata.
Usein myös ajoradalta aurattu lumi kasataan juuri pysäköintiruutuihin, mikä verottaa niiden määrää entisestään. Moni epätoivoinen ja kiireinen pysäköintipaikan metsästäjä onkin saanut kokea talviautoilun ihanuuden juuttuessaan kiinni hankeen.
Henkilökohtaisesti suosin näillä keleillä pysäköintihalleja, joissa kiinnijäämisongelmaa ei esiinny. Pysäköintihallista lähdettäessä välttyy myös lumisen auton harjaamiselta.
Ota lumilapio mukaan
Pysäköidyn auton ja ajoradan väliin ilmestyneeseen aurausvalliin on järkevää kaivaa auton mentävä aukko ennen kuin edes yrittää pysäköintiruudusta tielle. Samalla kannattaa kaivaa urat lapiolla auton kaikkien renkaiden eteen ja mikäli auto on pohjaa myöten kiinni hangessa, pyrkiä myös lapioimaan lunta pois auton alta. Näin auto lähtee kevyemmin liikkeelle, jolloin on todennäköisempää, että vetävien pyörien sutimiselta vältytään. Aurausvalliin tehtävällä aukolla välttää usein myös auton alustan osien rikkoontumiset.
Heijaa ja havainnoi huolellisesti
Jos auto on hangessa tiukasti kiinni eikä asianmukaisia lapiointivälineitä ole mukana tai järkevästi saatavilla, saattaa auton heijaamisesta olla apua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autolla ajetaan eteenpäin niin pitkälle kuin se etenee, sen jälkeen annetaan sen valua taaksepäin tai vaihtoehtoisesti peruutetaan taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista. Sitten otetaan taas uusi yritys eteenpäin eli pikku hiljaa heijaamalla eteen ja taakse kasvatetaan auton liikerataa.
Heijatessa on tärkeätä havainnoida huolellisesti joka suuntaan, ettei osu mihinkään tai kehenkään. Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa on myös mahdollista, että auton vetävä pää liukuu sivusuunnassa yllättäen, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa.
Auton irrotessa jumista on tärkeää huolehtia, ettei syöksytä suin päin esimerkiksi takaa lähestyvän auton eteen. Kuljettajalta siis edellytetään huolellisuutta, tarkkaavaisuutta ja kykyä ennakoida tilanteen kehittymistä.
Mikäli tuntuu, että auton vetoluistonesto tappaa vedon heijatessa, voi luistoneston kytkeä hetkellisesti pois päältä kojelaudassa olevasta nappulasta. Jumiin jääminen on oikeastaan lähes ainoita tilanteita, jolloin näin kannattaa toimia. Kun auto on saatu irti hangesta, on luistonesto muistettava kytkeä välittömästi takaisin päälle. Monessa autossa vetoluistoneston pois kytkeminen poistaa myös ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta.
Turvaudu tarvittaessa ammattilaisen apuun
Tyypillisiä vaurioita kiinnijäämistilanteissa ovat auton pakoputken katkeaminen, roiskeläppien, etuspoilerin tai moottoritilan suojamuovien murtuminen sekä puskurien tai etusäleikön hajoaminen.
Mikäli autoa joutuu hinaamaan, on sen puskurista avattava muovinen luukku hinauskoukun asentamista varten. Väännettäessä pakkasella muovisesta puskurista heiveröistä hinausluukkua auki, jää käsiin erittäin helposti kasa epämääräistä muovisilppua – varsinkin, jos ei ihan tarkkaan tiedä, mitä on touhuamassa. Vähintä, mitä voi tehdä vaurioiden välttämiseksi, on auton käyttöohjekirjaan tutustuminen.
Järkevintä on kuitenkin välttää tee se itse hinauksia, erityisesti liikenteellisesti vilkkaammissa ja vaarallisissa paikoissa. Tällaisten tilanteiden varalta kannattaakin selvittää, kuuluuko oman auton vakuutuksiin hinausturvaa ja jos kuuluu, onko se hyödynnettävissä myös tällaisessa kiinnijäämistapauksessa. Ammattilaisen avulla auto irtoaa hangesta omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.
Autoliiton Plus-jäsenet saavat apua lumeen kiinni jäätyään sopimusehtojen puitteissa veloituksetta, edellyttäen, että autossa on alla asianmukainen, keliolosuhteisiin nähden oikea rengastus.
***
1:01