Valtiolta jopa 495 euron tuki yhtä matkustajaa kohti – maakuntalentojen tulevaisuus on nyt pelissä

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tiistaina muistion tuettujen maakuntalentojen tilanteesta. Valtio on tukenut viime vuosina Suomen sisäisiä lentoja eri maakuntiin kymmenillä miljoonilla euroilla. Toiveissa kuitenkin on, että liikenne olisi markkinaehtoista eli tukea ei tarvittaisi.

Hallitus päättää syksyn budjettiriihessä, jatkaako se maakuntalentojen tukemista.

Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentoasemien ja Helsinki-Vantaan välisiä lentoja on tuettu vuosina 2021–2023 yhteensä yli 42 miljoonalla eurolla.

Lisäksi Savonlinnan, Porin ja Maarianhaminan yhteyksiä on vuosien saatossa tuettu, mutta erilaisilla rahoitusmalleilla. Esimerkiksi Porin kaupunki on ostanut lentoliikennettä omilla rahoillaan, joten Poria ei ole kohdeltu valtion taholta niin tasa-arvoisesti kuin monia muita alueita.

Lentoliikenne Maarianhaminasta Tukholmaan on Ahvenanmaan maakunnan hallituksen hankkimaa ja maakunnan toimivallassa. Lennot Helsingistä Maarianhaminaan on markkinaehtoista liikennettä.

Lentojen ostoliikenne Savonlinnaan on valtion ja Savonlinnan kaupungin yhdessä hankkimaa siten, että valtio maksaa puolet kustannuksista ja Savonlinna puolet. Valtio osuus tästä voi olla enintään miljoona euroa.

Yhteyksien tukemisesta on päätetty määräajaksi, ja nykyiset määräajat loppuvat vuosina 2024–2025.

Jos hallitus haluaa jatkaa maakuntalentojen tukemista, sen on budjettiriihessä päätettävä uudesta kilpailutuksesta.

Jopa 495 euroa yhtä matkustajaa kohti

Tuoreen muistion mukaan valtion tuki yhtä matkustajaa on ollut viime ja tämän vuoden aikana suurinta Savonlinnan reitillä. Tuki on ollut keskimäärin 495 euroa yhtä matkustajaa kohti.

Muiden kaupunkien kohdalla tuki on ollut enintään 111 euroa.

Pienintä tuki on ollut Joensuun reitillä, 59 euroa yhtä matkustajaa kohti. Joensuun lentoyhteydellä on muistion mukaan mahdollisuuksia toimia markkinaehtoisesti.

– Joensuu on tässä muistiossa käsiteltävistä yhteyksistä ainoa, jossa matkustajamäärä vuositasolla ylitti 100 000 matkustajaa, muistiossa todetaan.

Katso myös: Eduskunnan syyskausi alkaa – puhemies Halla-aho kertoi, mitä on odotettavissa.

Myös Kajaanin lentojen todetaan olevan lähellä markkinaehtoisuuden täyttymistä.

Savonlinnan lentojen ei ole katsottu olevan markkinaehtoisesti kannattavia ja monien lentojen täyttöaste on ollut alle 25 prosenttia.

Myös Jyväskylän reitillä harva lento on ylittänyt 50 prosentin täyttöasteen. Muistiossa todetaan myös, että Jyväskylä on melko hyvin saavutettavissa myös muilla liikennevälineillä pääkaupunkiseudulta.

Muut alueet ovat selvästi Jyväskylää vaikeammin saavutettavissa, mikä puoltaa niiden yhteyksien tukemista. Erityisesti yritykset kokevat nopeat yhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle tärkeinä kilpailukyvyn takia.

Liikenne- ja viestintäministeriön muistiossa tosin pohditaan myös sitä, että työmatkustus on saattanut vähentyä etätyön kasvun myötä.

Hallituksen tavoitteena on se, että matkustusajat pääkaupunkiseudulle olisivat pääosin alle kolme tuntia. Lisäksi kaikki alueita halutaan kohdella tasa-arvoisesti.

"Talous on saatava kuntoon"

Muistiossa pohditaan mahdollisiksi muiksi ratkaisuiksi liityntäliikennettä eli sitä, että maakunnista järjestettäisiin esimerkiksi suoria bussikuljetuksia Helsinki-Vantaan lentoasemalle tai jollekin muulle lentoasemalle.

Myös tuettavan lentoliikenteen määrä on tarkastelussa, kun valtiovalta hakee säästöjä. Samalla yritetään kuitenkin huolehtia alueiden elinvoimasta, johon vaikuttavat hyvät liikenneyhteydet.

– Suomen talous on saatava kuntoon. Siksi on tarpeen arvioida myös lentoliikenteen tukia huoltovarmuuden, matkailun ja elinkeinoelämän tarpeet huomioiden. Eri alueita tulee myös kohdella tasavertaisesti, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) ministeriön tiedotteessa.

Hallituksen budjettineuvottelut eli budjettiriihi pidetään 19.–20. syyskuuta. Silloin ratkeaa maakuntalentojen tulevaisuus.

 

 

Lue myös:

    Uusimmat