Miksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaa

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen mukaan Yleltä tullaan todennäköisesti leikkaamaan osana säästötoimia.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) puolustaa hallituksen päätöstä toteuttaa kannattamattomaksi arvioitu Turun tunnin juna. 

Ranteen mukaan kyseessä on hallitusohjelmassa sovittu kompromissi, johon hallituspuolueet ovat sitoutuneet.

Tiedämme kaikki, että kaikki raidehankkeet ovat hyöty-kustannussuhteeltaan heikompia kuin tiestön kunnostaminen tai tiehankkeet yleisesti. Hallitusohjelma on aina kompromissi. Tämä oli poliittinen valinta. Jos haluamme, että näitä edistetään, niin se on vain hyväksyttävä tosiasia. Näillä mennään, hallitusohjelmakirjaukset ovat ratahankkeiden osalta yksiselitteisiä.

Valtiovarainministeriö on laskenut että kaikki kolme kaavailtua raidehanketta Turun tunnin juna, Tampereen Suomirata ja Itärata ovat taloudellisesti kannattamattomia ja ilmastovaikutuksiltaan negatiivisia. Hallitus päätti toteuttaa Turun tunnin junan, joka on suunnitelmiltaan pisimmällä. Lisäksi Suomirata-hankkeesta toteutetaan noin 27 kilometrin mittainen lentorata Helsingistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

– [Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika] Niemelälle voi viedä iloista viestiä, että Suomirata-yhtiö tullaan purkamaan, ja tulemme keskityttymäään vain lentoratapätkään. Sitä kautta tulee säästöjä, ja keskitymme hyvin paljon nykyisen infran parantamiseen ja korjaamiseen.

Ranteen mukaan Turun tunnin junaa tuetaan hallituskaudelle noin 460 miljoonalla eurolla, ja kaikkia raideinvestointeja yhteensä noin 1,4 miljardilla eurolla.

"Emme voi luvata, ettei mitään ajeta alas"

Ranteen mukaan hallitus voi joutua karsimaan tuetusta lentoliikenteestä maakuntiin. Valtio on ostanut lentoliikennettä Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun, Jyväskylään ja Kajaaniin sen jälkeen, kun Finnair lopetti lennot näihin kohteisiin vuonna 2021. 

– Totuus on, että onhan se kallista. Nyt ei ole meneillään poikkeustila, jonka perusteella lentoja voitaisiin tukea, joten täytyy katsoa, mihin meillä on varaa. Emme voi luvata, ettei mistään karsita, eikä mitään ajeta alas. 

Hallitus selvittää parhaillaan ostoliikenteen jatkoa ja tarkastelee asiaa budjettiriihessään.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

"Ylenkin osallistuttava säästötalkoisiin"

Myös Ylen rahoituksesta tullaan Ranteen mukaan todennäköisesti leikkamaan. Asiaa pohtii parlamentaarinen eli kaikkien eduskuntapuolueiden yhteinen työryhmä, joka saa työnsä valmiiksi keväällä 2024.

– Ylenkin on osallistuttava säästötalkoisiin. Ei voi olla niin, että että yksi osa-alue jätetään koskematta. Tässä on hyvin paljon mahdollisuuksia siihen, että keskitytään ydintehtäviin. Rahojen käytössä nuukuutta ja lisää avoimuutta, ja vähän mallioppilaaksi voisi pyrkiä, Ranne kuvailee.

Parlamentaarinen työryhmä arvioi samalla myös Ylen suhdetta kaupalliseen mediaan, Yle-lain muutostarpeita sekä Ylen tehtävien tarkkarajaistamista. 

Ranteen mukaan Yleä tullaan uudistamaan, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että rahojen käyttö avataan julkiseksi osakeyhtiölain puitteissa.

Lue myös:

    Uusimmat