Valtteri Bottaksen kohdalla munattiin, Mercedekseltä tarkka selvitys hutiloinnista – "Tästä seurasi sekasotku"

Mercedes-talli on antanut yksityiskohtaisen selvityksen Valtteri Bottaksen pilalle menneestä varikkopysähdyksestä viime viikonlopun Bahrainin GP:ssä. 

Bottas olisi voinut taistella onnistuneella varikkostopilla vielä ainakin Red Bullin Max Verstappenia vastaan kakkospaikasta. Lopulta kolmanneksi tullut suomalainen menetti kuitenkin tuon sauman 11 sekuntia kestäneen pysähdyn takia (video tilanteesta yllä). 

Mercedeksen tekninen johtaja James Allison avasi kyseisen tapahtuman käänteitä keskiviikkona ilmestyneessä GP-analyysissä. Ongelmaksi muodostui oikea etupyörä ja sen kohdalla pulttipyssyä käyttänyt mekaanikko. 

– Valtteri ajoi varikkoruutuun erittäin siististä ja asemoi auton hyvin, mikä auttaa aina varikkoväkeä. Yksi mekaanikko veti pulttipyssyn hieman liian aikaisin pois, eikä pultti lähtenyt täysin irti kierteestään. Kun hän veti pyssyn pois, pultti antoi edelleen hieman vastusta, ja kun pyssyn hylsy pyörii tässä vaiheessa, se vaurioittaa pultin reunoja.  

– Mekaanikko jatkoi pultin irrottamista, mutta pulttipyssy on suunniteltu niin, että kun pyssyn vetää pois irrotuksen jälkeen, se kääntää pyörimissuunnan automaattisesti. Löysentämisen sijaan se siis kiristi pulttia. Tästä seurasi sekasotku. Normaalisti kaunis kahden sekunnin toimenpide luhistui hetkeksi, joka pilasi kierrosajan ja aiheutti lisäsekunteja varikkosuoralla, Allison summaa. 

Bottas sai kisasta kaikkiaan 16 MM-pistettä, sillä hän kellotti kisan nopeimman kierrosajan sen loppuhetkillä. F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Italian Imolassa. 

Lue myös:

    Uusimmat