Valtteri Bottas oli Monacon GP:n jälkeen likimain sanaton. Hän ei muistanut koskaan aiemmin keskeyttäneensä kisaa varikkokäyntiin. Tallipäällikkö Toto Wolff kertoi varikolla nähdyn tilanteen olleen monen tekijän summa.
LUE MYÖS: Mercedes ymmällään Valtteri Bottaksen surkeasta epäonnesta: "Mekaanikon ei pitäisi pystyä tuohon"
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen raivoisa reaktio tallentui kulisseissa tv-kameralle – näin purkautui pettymys Mercedeksen mokaan
Bottas tuli varikolle 30. kierroksen päätteeksi toiselta sijalta. Eroa Max Verstappeniin oli viisi sekuntia. Haaveet palkintokorokesijoituksesta kuitenkin kariutuivat, kun Mercedeksen mekaanikot eivät saaneet oikeaa etupyörää irti ja kahden sekunnin mittainen operaatio venyi useita kymmeniä sekunteja.
Pyörä ei irronnut, koska sitä kiinni pitävä mutteri pyöristyi niin, ettei pulttipyssy enää purrut siihen. Lopulta Mercedes löi hanskat tiskiin minuutin yrittämisen jälkeen, ja Bottas nousi pettyneenä autosta.
Tv-haastattelussa Bottas esiintyi äärimmäisen kypsästi ja ryhdikkäästi. Hän ei syyttänyt tilanteesta ketään vaan puhui jatkuvan oppimisen puolesta.
Tallipäällikkö Wolff ihmetteli suomalaiskuljettajan kohtaloa, sillä hänen mukaansa renkaanvaihtoon liittyvät osat on suunniteltu niin, ettei tällaisten tapahtumien pitäisi olla mahdollisia.
F1:ssä on usein kyse pienistä yksityiskohdista, ja niin oli tälläkin kertaa.
– Valtteri pysähtyi vähän liian aikaisin. Tämä tarkoitti sitä, että mekaanikko joutui käyttämään pulttipyssyä väärässä kulmassa, Wolff sanoi Auto Motor und Sportin mukaan.
Väärä kulma aiheutti mutterin kulumisen, ja mutteri jäi jumiin. Toisaalta kun kolme muuta pyörää irtosivat ongelmitta, asian voi kääntää myös niin päin, että oikean etupyörän irrottamisesta ja kiinnittämisestä vastaava mekaanikko ei välttämättä ollut sentilleen oikeassa paikassa.
Video: Bottaksen kommentit kisan jälkeen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.