Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas ajoi komeasti paalupaikalle lauantain aika-ajoissa Italian Imolan radalla. Vaikka Bottas lähteekin kisaan ykkösruudusta, on voittotaistelussa vielä isoja kysymysmerkkejä. Kärkikolmikon takana viritellään puolestaan isoa yllätystä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Emilia-Romagnan GP Imolan radalla suorana 31.10.-1.11.
Su: Emilia-Romagnan GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas päihitti paalutaistossa tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kymmenyksen erolla (-0,097). Paalupaikka oli suomalaiselle kauden neljäs.
RAPORTTI: Valtteri Bottas paalupaikalle! Suomalaiskuski löi Lewis Hamiltonin Imolan sadasosataistelussa
Bottas paransi vauhtiaan aika-ajon edetessä. Sama kuvastus koski myös koko lauantain päivää.
Vielä aika-ajojen alla Bottaksen vauhti oli heikompaa kuin Hamiltonin.
Imolassa F1-kuskit pääsivät vetämään poikkeuksellisesti vain yhden harjoitussession, sillä tällä kertaa kisatapahtuma on vain kahden päivän mittainen.
Lauantain puolentoista tunnin harjoituksissa Lewis Hamiltonin kisavauhti oli parempaa kuin Bottaksen tai Red Bullin Max Verstappenin.
The Race -sivuston toimittaja Mark Hughes noteerasi sen, miten Hamilton kellotti niin pehmeän kuin myös keskikovan seoksen pitkillä vedoillaan nopeimmat ajat. Hamiltonin pehmeän seoksen paras noteeraus oli 1.19,5. Keskikovilla renkailla Hamilton nakutti puolestaan parhaimmillaan ajan 1.18,8.
Bottas jäi pidemmällä pehmeän seoksen vedollaan kahden kymmenyksen päähän (1.19,7) Hamiltonin parhaasta ajasta. Keskikovan seoksen vedolla ero oli peräti neljä kymmenystä.
Bottaksen kohdalla huomioitava seikka on kuitenkin se, että hän veti lähes tuplasti pidemmän vedon pehmeillä renkailla kuin Hamilton.
Red Bullin Max Verstappen oli pehmeän seoksen renkailla Bottaksen vauhdissa (1.19,7). Verstappen oli kärkikuskeista ainut, joka veti pidemmän kisavedon kovan seoksen renkailla. Niiden kanssa hollantilaisen vauhti oli lupaavaa, sillä hän paukutti parhaimmillaan ajan 1.18,9.
Käsi kädessä, takana viritellään yllätystä
Bottas, Hamilton ja Verstappen lähtevät kisaan samanlaisella taktiikalla. He kaikki käyttävät aluksi keskikovan seoksen renkaita. Tämän jälkeen luvassa on, ilman yllätyksiä, toinen pitkä veto kovan seoksen pyörillä.
– Yllätyimme, miten heikko pehmeän seoksen rengas oli, Mercedeksen ratapuolen pääinsinööri Andrew Shovlin myönsi, viitaten kyseisten pyörien nopeaan ”sulamiseen”.
Kärkikolmikon takana viritellään isompaa yllätystä.
Normaalista neljännestä sijasta käydään kova kisa Renaultin Daniel Ricciardon, Ferrarin Charles Leclercin, Racing Pointin Sergio Perezin ja Red Bullin Alexander Albonin välillä.
Nyt ennakkosuosikin viittaa menee aivan muualle.
Kisaan neljännestä ruudusta lähtee AlphaTaurin Pierre Gasly, joka jäi yhdeksän kymmenyksen päähän paalulle ajaneesta Bottaksesta.
Gasly ei pelkästään väläytellyt yhdellä nopealla aikakierroksella. Ranskalaisen pidemmän vedon kisavauhti oli erittäin lupaavaa. Hän tykitti koko joukon nopeimman noteerauksen keskikovan seoksen renkailla (1.18,5). Myös AlphaTaurin Daniil Kvjat osoitti, että Red Bullin sisartallin pullat ovat hyvin uunissa. Kvjatin kisavedon paras noteeraus oli 1.18,9.
Muut jäivät selvästi kaksikon vauhdista. Renaultin Esteban Ocon nakutti pehmeän seoksen kisavedolla parhaimmillaan ajan 1.19,7. Albon jäi tästä kahden kymmenyksen päähän.
Ferrarin Charles Leclercillä riittää sunnuntaina tekemistä, sillä italialaistallin kisavauhti oli selvästi heikompaa muihin nähden. Leclercin paras noteeraus 11 kierroksen pehmeän seoksen vedolla oli vain 1.20,9.