Jakautuneet rengastaktiikat Red Bullin Max Verstappenin sekä edeltä starttaavien Ferrarin Sebastian Vettelin ja Mercedeksen Valtteri Bottaksen välillä luovat mielenkiintoisen asetelman F1-sarjan Kanadan GP:n lähtöön.
LUE MYÖS: Max Verstappenilta varoittavia sanoja Mercedekselle ja Ferrarille
MAINOS
Kanadan GP C Morella -
aika-ajot myös Subilla!Sunnuntai: Kanadan GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 19.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella. Aika-ajot poikkeuksellisesti suorana myös Sub-kanavalla.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Bottas ylsi sunnuntai-iltana kello 21 Suomen aikaa ajettavassa kisassa eturiviin jäätyään lauantaina aika-ajoissa paalupaikkamies Vettelistä alle kymmenyksen.
Kaksikon tallikaverit jäivät kauemmas taakse, kun kolmanneksi kiilannut Verstappen jätti Mercedeksen Lewis Hamiltonin neljänneksi ja viimeisellä aikakierroksellaan epäonnistuneen Ferrari-kuski Kimi Räikkösen viidenneksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisan lähtöasetelma on mielenkiintoinen, kun Ferrari ja Mercedes taktikoivat kummallekin kuskilleen starttirenkaiksi ultrapehmeät, siis kolmesta seoksesta keskimmäiset, joilla pääsee kisassa pitemmälle, mutta antaa puolestaan vastustajille siimaa kierrosajoissa.
Sen sijaan Red Bullin molemmilla kuskeilla, kolmosena starttaavalla Max Verstappenilla ja Räikkösen vieressä kuudennessa ruudussa olevalla Daniel Ricciardolla on allaan hyperpehmeät kumit, jotka ovat kierrosta kohti sekunnin nopeammat, mutta kuluvat loppuun selvästi aiemmin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Verstappen vaarallisessa asemassa
C Moren asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Toni Vilander nostavat Verstappenin esiin startin ratkaisuhahmona. Lukuisiin kolareihin alkukauden aikana joutunut hollantilainen on ollut koko viikonlopun todella vahvassa iskussa, mutta pystyykö hän tällä kertaa pitämään hermonsa kurissa taistellakseen voitosta?
– Tiukka ensimmäinen mutka tulee ja eteenkin se toinen, kun lähdetään oikealle sen jälkeen. Kyllä tulee ahdasta siinä. Verstappen on ollut aika raju omissa liikkeissään, ja nyt hän on kuitenkin noin lähellä kärkeä, joten on odotettavissa tiukkaa taistelua, Oikarinen arvioi.
Vilanderin mukaan Verstappenin on pakko yrittää hyökätä lähdössä Vettelin ja Bottaksen kimppuun. Muussa tapauksessa hän saattaa jäädä näiden taakse jumiin, mikä vie terän nopeammista renkaista.
– Hän on vielä hypersoft-renkailla, joten paine on kova ja se rengas lähtee kuoriutumaan eli Verstappen yrittää varmasti kärkeen ja hyökätä heti niin paljon kuin pystyy, Vilander sanoo.
– Heittomerkeissä hänellä ei ole niin paljon menetettävää. Tuo kaksikko Hamilton–Vettel taistelee tällä hetkellä kuitenkin tiukemmin MM-sarjan kärjessä. Verstappen nauttii siitä tilanteesta ja lähtee hämmentämään sitä, hän uskoo.
LUE MYÖS: Mitä tapahtui Kimi Räikkösen ratkaisuyrityksessä? ”Yhtäkkiä puski toisessa mutkassa”
Harjoitusten data lupaa Red Bullille vaikeuksia
Hyperit toki kuluvat loppuun nopeasti, mutta perjantain harjoituksissa nähtiin kovia kierrosaikoja vielä noin kymmenen kierrosta vanhoilla renkailla. Tämä näkyi niin Max Verstappenin kuin Haas-tallin Kevin Magnussenin vedoilla, joissa nopein kierros tuli vasta kierroksella yhdeksän.
Red Bullille ei silti perjantain analyysin perusteella voi antaa kovinkaan ruusuista lähtökohtaa kilpailuun. Talli häviää varsinkin radan kolmossektorissa rajusti Ferrarille ja Mercedekselle yksinkertaisesti siitä syystä, että sen Renault-moottorista ei löydy Kanadan radan vaatimia tehoja.
Perjantain harjoituksissa Lewis Hamiltonin kierrosajat ultrapehmeillä renkailla olivat pitkällä rupeamalla keskimäärin puoli sekuntia nopeampia kuin Verstappenin vastaavat hyperpehmeillä. Tämä lupaa siis erityisen hyvää kakkosruudusta ponkaisevalle Bottakselle.
Kimi Räikköselle lähtö viidennestä ruudusta tarkoittaa lähinnä tarkkailijan roolia. Hänen on onnistuttava pitämään hyökkäävä Daniel Ricciardo takanaan ja otettava sen jälkeen kärkinelikko seurantaansa.
F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli kertoo viikonlopun datansa perusteella, että Red Bullilla olevat hyperpehmeät renkaat ovat noin sekunnin kierrosta kohti nopeammat kuin ultrapehmeät. Yhtiö näkee kisassa lukuisia taktiikkavaihtoehtoja, myös yhden pysähdyksen strategian, sekä muistuttaa turva-auton todennäköisesti tulevan aina jossain kohtaa kisaa radalle.
Kanadan GP:n lähtöjärjestys:
1. Sebastian Vettel, Ferrari |
|
| 2. Valtteri Bottas, Mercedes |
3. Max Verstappen, Red Bull |
|
| 4. Lewis Hamilton, Mercedes |
5. Kimi Räikkönen, Ferrari |
|
| 6. Daniel Ricciardo, Red Bull |
7. Nico Hülkenberg, Renault |
|
| 8. Esteban Ocon, Force India |
9. Carlos Sainz, Renault |
|
| 10. Sergio Perez, Force India |
11. Kevin Magnussen, Haas |
|
| 12. Brendon Hartley, Toro Rosso |
13. Charles Leclerc, Sauber |
|
| 14. Fernando Alonso, McLaren |
15. Stoffel Vandoorne, McLaren |
|
| 16. Lance Stroll, Williams |
17. Sergei Sirotkin, Williams |
|
| 18. Marcus Ericsson, Sauber |
19. Pierre Gasly, Toro Rosso * |
|
| 20. Romain Grosjean, Haas |
*) Pierre Gasly määrätty lähtemään joukon perältä moottoriosien sallitun määrän ylittymisen takia. Romain Grosjean kuitenkin starttaa hänen takaansa, koska ei pystynyt osallistumaan aika-ajoon lainkaan.