Valtteri Bottas kertoo Mercedeksen laskelmista, jotka johtivat Lewis Hamiltonin voittoon: ”Yksi stoppi piti olla mahdoton”

GettyImages-1161967210
2019 Getty Images
Julkaistu 14.07.2019 18:26
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mervi Kallio

mervi.kallio@mtv.fi

Valtteri Bottas ei syyttänyt tiimiä laskuvirheestä, vaikka tallikaveri Lewis Hamilton onnistui ajamaan kisan maaliin Mercedeksen mahdottomana pitämällä yhden pysähdyksen taktiikalla.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselle kallis huti turva-autoruletissa – Kimi Räikkösen tallikaveri lahjoitti voiton Lewis Hamiltonille

Bottas piti Hamiltonin takanaan kisan kuumassa alkutaistelussa, mutta joutui pettymään varikkokäyntinsä jälkeen. Pullat olivat vielä hyvin uunissa, kun hän haki autoonsa uudet mediumrenkaat ja tarkkaili eroa radalla pysyneeseen Hamiltoniin.

Sitten britille putosi turva-autotilanne kuin taivaanlahjana. Alfa Romeon Antonio Giovinazzi pyörähti ulos, Hamilton tuli varikolle ja palasi radalle Bottaksen eteen. Tämä ratkaisi voiton MM-sarjaa nyt 39 pisteellä johtavalle Hamiltonille.

– Itse pysähdyin siihen ekan stintin jälkeen, ja kaikki oli ihan kontrollissa. Tai kontrolloin oikeastaan vaan eroa Lewisiin, mikä piti olla, kun hän pysähtyy ja minä olen edellä. Koetin säästellä renkaita ja sitten tuli turva-auto, niin tiimikaveri sai siinä sitten periaatteessa melkein vapaan pitstopin, Bottas kertasi C Morelle.

Tämän jälkeen Bottas ei voinut ajaa maaliin samoilla renkailla, vaikka ne olisivat kestäneet loppuun asti. Sääntöjen mukaan kisassa täytyy käyttää kahta eri rengasseosta, joten Bottas joutui toistamiseen tulemaan varikolle. Maaliin hän tuli kisan toisena, mutta miten Mercedes päätyi taktiikassaan tähän lopputulokseen?

– Meidän laskujemme mukaan yksi stoppi oli lähes mahdotonta tänään. Kummallekin kuskille olisi pitänyt olla kahden pysähdyksen taktiikka, Bottas totesi.

– Se oli se ajattelu siinä, että olisi ollut medium-medium ja lopussa kovat. Vähän pieni laskuvirhe, muttei se nyt siihen kaatunut. Se oli enemmänkin se turva-auton ajankohta, joka oli vähän huono.

Tuoreimmat aiheesta

F1