F1:ssä tämän viikonlopun aikana ajettavassa Belgian GP:ssä tallit saavat käyttää vielä eroavia moottorikarttoja. Italian Monzassa voimaan astuu uudistus, mikä poistaa niin sanotun aika-ajomoodin. Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas myönsi, ettei saksalaistalli pystynyt kokeilemaan aika-ajojen läpivientiä ilman kyseiseen oljenkuoreen tarttumista.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Belgian GP suorana 28.-30.8.
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Aika-ajomoodilla tarkoitetaan karttaa, jolla talli ottaa täydet tehot irti moottoristaan. Asetusta käytetään lauantain aika-ajojen nopeilla kierroksilla.
Kisoissa tallit ovat turvautuneet toiseen moottorikarttaan, jossa voimalähteen käyttö on tasaisempaa.
Jatkossa talleilla on käytössä vain yksi kartta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että niin sanottu aika-ajomoodi poistuu käytöstä.
Kansainvälinen autoliitto FIA kaavaili, että muutos olisi astunut voimaan jo tämän viikonlopun Belgian kisassa. FIA päätti kuitenkin venyttää aikataulua viikolla, jotta tallit pystyvät tekemään tarvittavat valmistelut muutosta varten.
F1-kärkitalli Mercedes olisi voinut jopa testata ratkaisua, jossa se ei olisi käyttänyt enää erillistä moottorikarttaa. Mercedes kun on ollut täysin ylivertainen muihin nähden alkukauden aika-ajoissa.
Mutta ei. Nyt tilanne oli toisenlainen.
– Käytimme moottoria täysin optimaalisesti, Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas myönsi.
– Olemme nähneet koko viikonlopun ajan, että Red Bull ja monet muut tallit ovat lähellä. Koimme, että ero ei ollut tarpeeksi iso, jotta olisimme voineet jo säästää moottoria. Ja niin kauan kun saamme käyttää maksimaalista voimaa, teemme niin.
– Enkä usko, että tuo aiheuttaa mitenkään suurta eroa, Bottas sanoi, viitaten aika-ajomoodin poistumiseen.
Bottas joutui tiukoille lauantain aika-ajoissa muun muassa Red Bullin Max Verstappenin kanssa. Kaksikon välille jäi vain 15 tuhannesosan ero.
Ykkösruutuun ja paalulle ajoi Bottaksen tallikaveri Lewis Hamilton.