Valtteri Bottas tunnustaa toivottomalta näyttävän tilanteensa: "Tarvitsen ihmeen"

7.12760363
FIA Pool Image for Editorial Use
Julkaistu 12.10.2020 08:34
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-kauden 11. osakilpailu, Nürburgringin radalla ajettu Eifelin GP oli Valtteri Bottakselle kauden toinen nollakisa. Kun Lewis Hamilton otti samaan aikaan kauden seitsemännen täyden pistepottinsa, Bottas putosi MM-taistelussa todella kauas tallikaveristaan.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta ja Lewis Hamiltonilta nähtiin kauden kovin rähinä – mutta toimiko brittitähti rehdisti?

LUE MYÖS: Eifelin GP:n topit ja flopit: Lewis Hamilton, sinä mestari! Red Bull -kuski, sinä saat kohta kenkää!

Paalulta matkaan lähtenyt Bottas oli vähällä menettää kärkipaikkansa Hamiltonille lähtökiihdytyksen jälkeen, mutta röyhkeys ensimmäisten mutkien ajolinjoissa kannatti, eikä Hamilton voinut muuta kuin tunnustaa Bottaksen siinä kohtaa paremmaksi.

13. kierroksella Bottas teki kuitenkin lukkojarrutuksen ykkösmutkaan tultaessa ja pilasi renkaansa. Hamilton pääsi ohi, ja Bottas joutui käymään varikolla. Vielä siinä vaiheessa ei kuitenkaan ollut mitään hätää.

– Pelkkä lukkojarrutus ei pilannut mitään, sillä kahden pysähdyksen taktiikka olisi loppujen lopuksi ollut paras vaihtoehto. Tiesin, että kaikki on vielä pelissä, Bottas kertasi kilpailun jälkeisessä videopuhelussa.

– Sitten tuli moottoriongelma, enkä voinut uskoa sitä.

Bottas keskeytti 18. kierroksen päätteeksi.

– Se oli pettymys, tietenkin – suuri pettymys. Asia, jolle ei voinut mitään.

Kun kaudesta on ajamatta vain kuusi osakilpailua, 69 pisteen ero Hamiltoniin on valtava pala purtavaksi. Se on valtava pala purtavaksi myös siihen nähden, että viimeisten seitsemän vuoden aikana Hamilton on menettänyt enimmillään vain 19 pisteen MM-johdon.

– Ymmärrän, että piste-ero on melko suuri, joten tarvitsen ehdottomasti ihmeen, Bottas myönsi.

Tilanteen tunnustaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Bottas luovuttaisi.

– Täytyy pitää rima korkealla ja jatkaa yrittämistä. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu.

Tuoreimmat aiheesta

F1