Mercedes antoi Itävallan GP:n jälkimmäisellä puoliskolla kuljettajilleen kaksi tallimääräystä. Tallipäällikkö Toto Wolff perusteli ratkaisuja kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.
LUE MYÖS: Mercedekselle torjuntavoitto, huojentunut Valtteri Bottas myönsi suoraan tosiasiat – "Nyt otan vähän kuohuvaa"
LUE MYÖS: Draamaa F1-kisan jälkeen: iso joukko kuskeja tuomariston eteen – rikottiinko sääntöjä Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin kolarin yhteydessä?
Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoivat sijoilla kaksi ja kolme, kun kaikki kärkikuljettajat olivat käyneet varikolla hieman ennen Itävallan GP:n puoliväliä. Mercedes-kaksikon ero oli Hamiltonin hyväksi noin viisi sekuntia.
Muutamaa kierrosta myöhemmin, kierroksella 36/71, Hamiltonille kerrottiin, että hänen autonsa vasemman takakulman aerodynamiikkapinnoilla on mahdollisesti vaurioita. Välittömästi tämän jälkeen Bottasta pyydettiin pysymään poissa kymmenennen mutkan ulostulossa olevilta kanttikiviltä, joissa Hamiltonin uskottiin aiheuttaneen autonsa mahdolliset vauriot.
Kun Bottas ja hänen takanaan ollut McLarenin Lando Norris nousivat kierros kierrokselta lähemmäs Hamiltonia, kävi selväksi, että Hamiltonin autossa todella oli jotain pielessä.
Kierroksella 46/71 Bottas ja Norris olivat jo Hamiltonin kannassa ja Hamilton valitti, ettei takapäässä ole pitoa.
– En voi ajaa paljoa kovempaa.
Kolme kierrosta myöhemmin tilanne oli ennallaan. Bottakselle oli kuitekin sanottu, ettei hän saisi ajaa kilpaa Hamiltonia vastaan ennen kuin Mercedes oli arvioinut tilanteen. Hamiltonin suorituskyky heikkeni koko ajan.
– En usko, että nämä renkaat kestävät loppuun asti.
Kierroksella 51/71 Bottakselle kerrottiin, että hän saa ajaa Hamiltonia vastaan kilpaa, ja kierroksella 52/71 Bottas ajatettiin kolmosmutkassa Hamiltonin ohi toiseksi. Norris kuittasi maanmiehensä kierrosta myöhemmin, ja Hamilton kävi vielä samalta kierrokselta hakemassa uudet renkaat kisan viimeiselle neljännekselle.
– Laskimme, että menetimme noin 30 prosenttia auton downforcesta. Tätä lukemaa ei ole vielä varmistettu mitenkään, mutta se oli aika iso menetys suorituskyvyssä. Hänen renkaansa kuluivat niin, etteivät ne todennäköisesti olisi kestäneet maaliin saakka, Wolff kertoi Hamiltonin ongelmista.
– Halusimme ensin arvioida hänen suorituskykyään. Oli mahdollista, että Valtteri olisi voinut puolustaa häntä Landolta, mutta lopulta se ei ollut mahdollista. Eikä se olisi ollut reilua Valtteria kohtaan, joka ajoi omaa kisaansa. Päätimme vaihtaa kuljettajien sijoitukset päikseen, kun ymmärsimme, että Valtteri voisi menettää sijoituksen Norrisille, Wolff perusteli tallimääräyksiä.